♥ 10 månader ♥

När jag läser vad Estrid kunde och gjorde vid samma ålder ser jag att hon var ungefär en månad tidigare med det mesta, jämfört med Signe. Estrid hade till exempel börjat stå själv vid 9 månader, något som Signe är totalt ointresserad av än så länge. Det är spännande att de är så lika, fast ändå så olika. Här är i alla fall saker som Signe lärt sig på sistonde:

-
Leta efter Estrid. Hon kryper runt i huset och ropar "Eh? EH?!!" i varje rum tills hon med ett glädjetjut hittar Estrid.

- Ruska på huvudet till ordet "nej" (trist att hon lärt sig detta före ordet JA, men är inte det resultatet av ett samhälle där barnen växer upp med en kritisk och ifrågasättande syn på omvärlden?)

- Busa och leka tittut bakom dörrar på eget initiativ

Och med risk för att låta som en hundägare... 
 
- Kommandot "sitt!"

- ... och "ligg!"



Nu till något som jag skriver för vårat egna intresses skull. Vi bestämde oss för att ändra på Signes snutta-hela-natten-rutin och i stället försöka sträva efter en trygg och stabil sova-i-egen-säng-vana. Så här har det gått! 

Natt 1
Sista gången jag ammar henne till sömns. Hon sover i vår säng och får amma/mysa hur mycket hon vill. Hon väcker mig otaliga gånger varje natt för att snutta eller gosa, och jag väcker henne varje gång jag vänder på mig. Det känns ohållbart. Vi behöver en förädring där vi båda sover längre perioder i streck.

Natt 2
Vi börjar med en ny rutin. Vi lägger henne i spjälsängen på kvällen och ger henne vällingflaskan som hon vägrar. Hon är jätteledsen, men accepterar vattenflaskan tills slut. Vaknar till många gånger under natten och får vatten i sin säng, somnar om. Vaknar igen runt 03:00 och är väldigt ledsen, kommer upp till vår säng och ammar. Sover där tills vi går upp på morgonen.

Natt 4
Vi lägger henne i spjälsängen och ger henne kall och blaskig välling som funkar ganska bra. Hon dricker lite grann, och gråter inte så mycket utan verkar veta vad som ska hända. Vaknar ett par gånger under natten och får välling, somnar om. Vaknar igen runt 03:00 och är väldigt ledsen, kommer upp till vår säng och ammar. Sover där tills vi går upp på morgonen.

Natt 6
Vi lägger henne i spjälsängen och hon dricker med god aptit en hel flaska tjock välling. Vaknar en gång under natten och smuttar på sin vattenflaska, somnar om. Vaknar igen runt 03:00 och är väldigt ledsen, kommer upp till vår säng och ammar. Sover där tills vi går upp på morgonen. 

Natt 10
Vi lägger henne i spjälsängen, hon är lugn och väntar på sin välling. Vaknar en gång under natten och dricker lite vatten, men somnar enkelt om i själsängen. Vaknar igen runt 05:30 och är mest gosig och sällskapsjuk. Kommer upp till vår säng och ammar. Sover där tills vi går upp på morgonen. 

I stora drag kan man se att hon snabbt anpassat sig till den nya läggningsrutinen, och när hon lärt sig dricka välling blir hon mättare och inte vaknar lika många gånger under natten.

En stor förändring på kort tid! På bara 1½ vecka har hon gått från att ligga och snutta på mig hela natten och vägra välling, till att svepa en hel flaska på kvällen och sova större delen av natten i sin säng. Nästa steg blir nog att sluta amma helt, och få henne att sova till morgonen i sin säng. Men det tar vi senare. Ett steg i taget! Egentligen tycker jag inte det gör något att amma henne 1 gång/dygn. Jag har ingen bråska med att vänja henne (och mig själv) av med det. Nu kör vi på den här rutinen ett tag och låter den landa, än så länge verkar det gå bra!


Emelie

Åh, vilka gulliga tänder hon har :)

2011-07-25 @ 15:31:17
URL: http://inteallaindianer.wordpress.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: