Älggräsdricka

 
 
Mina första flaskor hemkokad dryck - älggräsdricka. Min syster bjöd mig på det när jag vad där, något som jag aldrig hört talas om förut. Smaken var väldigt speciell. Både sommrig, läskande, blommig och lite... gräsig. Ja, lukta på blommorna så vet ni ju ungefär hur den kommer smaka. Väldigt svår att beskriva, men också väldigt god! Jag bestämde mig för att prova själv.
 
Min dricka smakar precis som hennes och jag är jättenöjd. Enkelt var det också. Serverar man den väl kyld med ett par isbitar, några skivor lime och en knivsudd kanel så har man en riktigt god drink!
 
  • Plocka 50 st blomklasar av älggräs. Skölj dem noga för att få bort småkryp och lägg sedan i en stor bunke.
  • Koka upp 3 liter vatten tillsammans med 2 kg socker tills sockret löst sig. 
  • Rör i en påse citronsyra (mot mögel) och häll sedan de heta vattnet över älggräset.
  • Skiva en citron och ett par lime som du kramar ur och låter ligga i.
  • Vill du kan du krydda med en kanelstång, annars går det bra att krydda i efterhand också.
  • Täck med lock och låt stå i 3 dygn, men rör om då och då.
  • Sila av och häll upp på flaskor.
  • Saften spädes 1 / 4 med vatten och serveras väl kyld. Klart!

Älggräset växer på fuktiga ställen i skogskanter och diken. Det sägs att saft av älggräs är febersänkande och inflammationshämmande. Både gott och hälsosamt alltså!


emmy

Låter fantastiskt härligt och läskande! Min mamma gjorde dricka på "björkmusöron" små nyutsprungna björklöv- jag kallade det regnbågsdricka. För att göra din dryck hälsosammare så använd ett icke raffinerat socker (kanske rå socker, eller varför inte stevia) och skippa citronsyran (den är tvivelaktig, speciellt för människor som har eksem eller andra hudproblem) och använd dig av äkta vara- alltså valig citron. Citronsyran är fortfarande klassat som livsmedel men det är bara en tidsfråga. Fantastiskt härligt när man tar till vara på naturen såsom du gör och underbart när du inspirerar andra! Kram på dig vännen <3

2013-07-22 @ 18:36:39
Andrea

Låter spännande! :) Men jag vart tveksam när jag läste att man skulle ha citronsyra i... försöker utesluta det ur min kost efter att ha läst hur det framställs. Men nu är jag påt igen efter Emmys tips! :D Jag älskar att göra saker så naturligt det bara går! <3

2013-07-24 @ 10:52:40
URL: http://thegreenspot.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: