Vad är egentligen viktigast?

Jag gillar att planera. Planera framtiden, ledighet, förändringar i hemmet och annat. Allt som går att skriva listor på och sedan bocka av är kul. Nu senast har föräldraledighet och ekonomi varit populära ämnen för mig att djupdyka i. Faktiskt har jag blivit positivt överraskad av att sätta mig ner och gå igenom allt. Det är ju inte alltid det blir så. Planerar vi väl kommer vi kunna vara hemma med bebisen i minst 2 år samtidigt som vi kommer kunna leva i stort sett som nu och spara samtidigt. Kanon.
 
En annan rolig grej var när jag tittade på Konsumentverkets hemsida efter en schablon på hur stor mat/livsmedelskonto vi borde ha i familjen nu när vi blir fem stycken. Enligt deras tabell är 6610 kr rimligt. Eftersom vi idag har 3000 kr på denna post känns det smått otroligt att en liten stackars bebis skulle fördubbla dessa utgifter. Det känns bra. Då vet jag ju att vi inte slösar i alla fall.
 
Fast mest glad är jag ändå över föräldraledigheten. Jag är så innerligt glad över att vi kommer kunna vara hemma så länge med den lilla! Det känns rätt. Förresten är det fel att säga att det bara är bebisen vi kommer vara hemma med. Vi har två flickor till varav den ena kommer börja skolan (!) under denna period och är det någonting som känns viktigt att prioritera så är det att vara hemma mycket och finnas för dem under denna tid. 
 
Jag längtar efter detta. Längtar efter att vara en hemmaförälder som lägger hela mina dagar på att umgås och hitta på saker med mina barn. Baka. Laga mat tillsammans. Utflykter. Pyssla. Läsa böcker och känna att det är vi som uppfostrar våra barn, inte dagispersonalen. Tänk så här: Jag har 40 år kvar utav arbetsliv att avverka innan mitt strå till stacken är draget. Jobba kommer jag göra resten av livet, men den här tiden kommer aldrig igen. Aldrig. Hur dum skulle jag vara om jag inte tog tillvara på den?


Andrea

Du, det låter så himla mysigt, klokt och rätt det du skriver! Ta vara på tiden med barnen och verkligen njut av den, för som man säger, så växer de upp för fort!
Känns så fint att läsa om folk som vill spendera tid med sina barn, istället för att klämma ut dem och överlämna dem till någon annan att ta hand om (så är det ju mycket i USA där jag bott...)

Underbart, älskar din blogg och ditt sätt att tänka! Det ger mig så fin energi :)
<3

2013-04-02 @ 18:47:02
URL: http://thegreenspot.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: