Pumpapaj med grädde

 
Tyckte det var synd att slänga allt vi grävde ur pumpan, så jag bakade en pumpapaj för första gången någonsin. Det var en lustig grej. Liknade ingenting jag någonsin ätit förut, men det var en god och matig efterrätt. Lite julinspirerad i smaken med kanel, ingefära (och kardemumma som jag hade i), det gillar vi!
 
Ingredienser (10-12 bitar)
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula

Fyllning:
4 dl grovhackad pumpa
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 krm salt
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde
 
Gör såhär:
Blanda mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en ugnssäker form, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Koka pumpan i lättsaltat vatten 5-8 min. Häll av vattnet i en sil, pumpan ska vara väl avrunnen. Mixa pumpan till puré och låt den svalna något. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda ner resten av ingredienserna till fyllningen och häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen 40-50 min. Låt kallna. Sikta över lite florsocker och servera med vispad grädde.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: