Ibland blir det inte som man tänkt sig.

Det är en seg dag idag. Den blev inte som jag hade tänkt mig. Åkte till jobbet i tron om att jag skulle plugga järnet inför min prov nästa vecka, men i stället hamnade jag i en säng på akuten. 
 
Jag har tidigare drabbats av det här. Samma sak. Det böjar med flimmer för ögonen, sen domnar ena kroppshalvan bort och jag kan inte prata. Tungan sluddrar och jag hittar inte orden. Jag tänker dem - men vet inte hur jag säger dem. Efter det smyger sig den mest överjävliga huvudvärken sig på. Marken snurrar och vissa kroppsdelar känns inte som mina egna. Det är en otroligt obehaglig upplevelse, som gör mig både livrädd och gråtfärdig. Vad händer med kroppen?
 
Men det har hänt förut. Första gången gissade de på panikångest, andra gången gissade de på stressrelaterad migrän. Denna gången ville de säkerställa att det inte var en pågående stroke. Det går inte att beskriva vilken panik som sprider sig i kroppen när man får hörda det. Stroke. Jag? Jag tänker på alla symtom som stämmer in. Vad händer nu? Ska jag dö eller? Händer det är på riktigt? Man hinner tänka ganska många varv innan man får bekräftat att så inte är fallet.
 
Jag andas ut. I stället har jag, som de tidigare trott, migrän. Migrän med aura för att vara exakt. Auran är allt det här härliga runt omkring i form av bortdomningar och sluddrande tal. Migränmedicinen jag fick på plats gav effekt, vilket det inte gjort vid en stroke. Det känns som en stor lättnad att få veta vad det är, och hur jag ska hantera det nästa gång. Jag kommer inte att dö. Även om det känns så.
 
Migrän är tydligen vanligt och yttrar sig på många olika vis, och kan även triggas igång av i stort sätt vad som helst. Stress, brutna vanor, sömnbrist, dålig kost, hormonella svängingar, vädertryck och Gud vet vad. Min bästa vän just nu är de utskrivna tabletter som ska rädda mig nästa gång det sätter igång. Har nån av er migrän? Hur yttrar sig det sig och vad hjälper er att lindra?


Annie

Usch.. Obehaglig upplevelse!

Har inga egna erfarenheter av migrän men hoppas du ska slippa uppleva detta igen.

Ta hand om dig! <3

Kram!

Svar: Tack Annie. Kram!
Pauline

2012-11-07 @ 21:19:08
URL: http://anniemolarin.blogg.se
Elina

Jag får migrän och migränanfall. När jag får migrän kommer den alltid smygande och börjar som en molande huvudvärk som sedan växer sig starkare till slut känns det som att huvudet sitter fast i ett skruvstäd och någon drar hela tiden åt hårdare, det gör så ont att det känns som att hjärnan ska rinna ut genom öronen. När det blir så här är det inte obehagligt i den bemärkelsen att jag vet att det bara gör ”ont”. När jag får migränanfall slår det plötsligt till väldigt liknande det du beskrev, det blir prickar i ögonen , jag blir yr, det slår lock för öronen , jag mår jätte illa och det känns som att jag ska svimma, ibland så svimmar jag också. Jag blir ljus och ljudkänslig. Det kan komma när jag reser mig och slå ner i mig som en blixt. När det här sker är det obehagligt för att jag vet att det ända som i båda fallen hjälper är att ta medicin och omgående lägga mig i ett svalt och mörkt rum. Ibland befinner jag mig i sociala sammanhang och då kan jag inte lägga mig.
Jag har lärt mig vad som utlöser migrän,
• Stress, anfallen kommer när jag slappnar av efter en stressig period. Salstenta då är det bara att åka hem och lägga mig.

• Alltid efter fysik ansträngning. När jag var yngre fick jag alltid migrän efter mina fotbollsmatcher. När jag varit väldigt nervös, som vid en presentation.

• Hormonförändringar. Jag får ibland migrän vid mens.

• Sömn vid för mycket eller för lite sömn under en längre period( alltså några dagar)

• dålig kost, missar jag en måltid, eller äter dålig mat under flera dagar i rad.

• vädertryck, vid fukt och när regnet hänger i luften, mycket på sommarhalvåret inget på vinterhalvåret (därför tycker jag mycket om vinterhalvåret)

• Ofta är det en kombination av alla dessa som gör att jag får migrän

TIPS:
Köp migränmedicin på apoteket, http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=240329 och http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=236397
Är två exempel på receptfria mediciner , rådfråga personalen dem är alltid jätte bra på att ge råd om vilken som är bäst
Använd inte din kompis tabletter det är som vilket läkemedel som helt , avsett för bara henne.
Ha alltid medicin med i väskan så att kan ta den när du känner symtom.
Skriv ner efter dina anfall, vad var det för situation du fick det? Hur mådde du innan? Är du stressad? Hur var vädret? Har du mens? Hur har du ätit de senaste dagarna? Hur mycket har du sovit?
Det har hjälpt mig jätte mycket, jag kan förutse mina anfall väldigt bra, så jag har lärt mig vad som ger anfallen. Men det kommer fortfarande gånger då det är helt slumpvist.
Det finns många bra sidor på internet som skriver om migrän, det hjälpte mig att förstå vad som händer när jag får migrän man blir bättre beredd och vet att det inte är något farligt, det är inget man dör av så att säga .
Hoppas att du fick lite hjälp iaf :)
Kram

2012-11-07 @ 22:16:37
Elina

Jag får migrän och migränanfall. När jag får migrän kommer den alltid smygande och börjar som en molande huvudvärk som sedan växer sig starkare till slut känns det som att huvudet sitter fast i ett skruvstäd och någon drar hela tiden åt hårdare, det gör så ont att det känns som att hjärnan ska rinna ut genom öronen. När det blir så här är det inte obehagligt i den bemärkelsen att jag vet att det bara gör ”ont”. När jag får migränanfall slår det plötsligt till väldigt liknande det du beskrev, det blir prickar i ögonen , jag blir yr, det slår lock för öronen , jag mår jätte illa och det känns som att jag ska svimma, ibland så svimmar jag också. Jag blir ljus och ljudkänslig. Det kan komma när jag reser mig och slå ner i mig som en blixt. När det här sker är det obehagligt för att jag vet att det ända som i båda fallen hjälper är att ta medicin och omgående lägga mig i ett svalt och mörkt rum. Ibland befinner jag mig i sociala sammanhang och då kan jag inte lägga mig.
Jag har lärt mig vad som utlöser migrän,
• Stress, anfallen kommer när jag slappnar av efter en stressig period. Salstenta då är det bara att åka hem och lägga mig.

• Alltid efter fysik ansträngning. När jag var yngre fick jag alltid migrän efter mina fotbollsmatcher. När jag varit väldigt nervös, som vid en presentation.

• Hormonförändringar. Jag får ibland migrän vid mens.

• Sömn vid för mycket eller för lite sömn under en längre period( alltså några dagar)

• dålig kost, missar jag en måltid, eller äter dålig mat under flera dagar i rad.

• vädertryck, vid fukt och när regnet hänger i luften, mycket på sommarhalvåret inget på vinterhalvåret (därför tycker jag mycket om vinterhalvåret)

• Ofta är det en kombination av alla dessa som gör att jag får migrän

TIPS:
Köp migränmedicin på apoteket, http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=240329 och http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=236397
Är två exempel på receptfria mediciner , rådfråga personalen dem är alltid jätte bra på att ge råd om vilken som är bäst
Använd inte din kompis tabletter det är som vilket läkemedel som helt , avsett för bara henne.
Ha alltid medicin med i väskan så att kan ta den när du känner symtom.
Skriv ner efter dina anfall, vad var det för situation du fick det? Hur mådde du innan? Är du stressad? Hur var vädret? Har du mens? Hur har du ätit de senaste dagarna? Hur mycket har du sovit?
Det har hjälpt mig jätte mycket, jag kan förutse mina anfall väldigt bra, så jag har lärt mig vad som ger anfallen. Men det kommer fortfarande gånger då det är helt slumpvist.
Det finns många bra sidor på internet som skriver om migrän, det hjälpte mig att förstå vad som händer när jag får migrän man blir bättre beredd och vet att det inte är något farligt, det är inget man dör av så att säga .
Hoppas att du fick lite hjälp iaf :)
Kram

2012-11-07 @ 22:17:04
Elina

Jag får migrän och migränanfall. När jag får migrän kommer den alltid smygande och börjar som en molande huvudvärk som sedan växer sig starkare till slut känns det som att huvudet sitter fast i ett skruvstäd och någon drar hela tiden åt hårdare, det gör så ont att det känns som att hjärnan ska rinna ut genom öronen. När det blir så här är det inte obehagligt i den bemärkelsen att jag vet att det bara gör ”ont”. När jag får migränanfall slår det plötsligt till väldigt liknande det du beskrev, det blir prickar i ögonen , jag blir yr, det slår lock för öronen , jag mår jätte illa och det känns som att jag ska svimma, ibland så svimmar jag också. Jag blir ljus och ljudkänslig. Det kan komma när jag reser mig och slå ner i mig som en blixt. När det här sker är det obehagligt för att jag vet att det ända som i båda fallen hjälper är att ta medicin och omgående lägga mig i ett svalt och mörkt rum. Ibland befinner jag mig i sociala sammanhang och då kan jag inte lägga mig.
Jag har lärt mig vad som utlöser migrän,
• Stress, anfallen kommer när jag slappnar av efter en stressig period. Salstenta då är det bara att åka hem och lägga mig.

• Alltid efter fysik ansträngning. När jag var yngre fick jag alltid migrän efter mina fotbollsmatcher. När jag varit väldigt nervös, som vid en presentation.

• Hormonförändringar. Jag får ibland migrän vid mens.

• Sömn vid för mycket eller för lite sömn under en längre period( alltså några dagar)

• dålig kost, missar jag en måltid, eller äter dålig mat under flera dagar i rad.

• vädertryck, vid fukt och när regnet hänger i luften, mycket på sommarhalvåret inget på vinterhalvåret (därför tycker jag mycket om vinterhalvåret)

• Ofta är det en kombination av alla dessa som gör att jag får migrän

TIPS:
Köp migränmedicin på apoteket, http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=240329 och http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=236397
Är två exempel på receptfria mediciner , rådfråga personalen dem är alltid jätte bra på att ge råd om vilken som är bäst
Använd inte din kompis tabletter det är som vilket läkemedel som helt , avsett för bara henne.
Ha alltid medicin med i väskan så att kan ta den när du känner symtom.
Skriv ner efter dina anfall, vad var det för situation du fick det? Hur mådde du innan? Är du stressad? Hur var vädret? Har du mens? Hur har du ätit de senaste dagarna? Hur mycket har du sovit?
Det har hjälpt mig jätte mycket, jag kan förutse mina anfall väldigt bra, så jag har lärt mig vad som ger anfallen. Men det kommer fortfarande gånger då det är helt slumpvist.
Det finns många bra sidor på internet som skriver om migrän, det hjälpte mig att förstå vad som händer när jag får migrän man blir bättre beredd och vet att det inte är något farligt, det är inget man dör av så att säga .
Hoppas att du fick lite hjälp iaf :)
Kram

Svar: Tack för att du delat med dig Elina! Det är skönt att veta att man inte är själv i världen, och att det finns andra som också lever med detta och hanterar det bra. Det gäller väl att lära sig tyda sina egna tecken och förså när det är pågång, för att kunna stoppa det i tid. Har fått medicin nu som jag hoppas kommer hjälpa.
I mitt fall tror jag det är en kombination av många anlendingar som gjorde att anfallet kom just nu. Jag har varit sjuk i olika omgångar och varit skitstressad över ett prov på jobbet. Dessutom tror jag att hormonella nivårerna i kroppen spelar in för mig.

Tack i allafall för att du delade med dig! Det betyder mycket!
Pauline

2012-11-07 @ 22:18:53
Terese

Usch vad otäckt det låter! Men "tur" att det bara är migrän. Jag har det inte själv så tyvärr har jag inga råd eller egna erfarenheter att dela med mig av.
Hoppas du slipper lida av det alltför ofta. Jag har förstått att man inte har någon som helst ork och att det gör så förbannat ont i hela huvudet att man kan vara sängliggande vissa ggr. Ingen upplyftande information men som sagt, jag hoppas du slipper skiten. :)
Kram Terese!

Svar: Tack för dina ord och peppning, jag hoppas också att jag aldrig mer behöver känna såhär för det var det otäckaste jag varit med om! dessutom satt det ju i så länge. Känner ju fortfarande idag (5 dagar efter!) av huvuvärken, men var sängliggande i 3 dagar. Helt sjukt... Man bli ju handikappad.
Pauline

2012-11-08 @ 14:05:47
Anna

Hej, fin blogg du har!!! Jag har haft exakt samma sorts migrän som du en gång i mitt liv. När jag var gravid. Jag blev livrädd, verkligen livrädd. är tidigare opererad pga bråck i huvudet så det var fruktansvärt innan man fick veta. Har dock inte fått tillbaka det, dock har jag haft flimmer för ögonen och huvudvärk men sluppit talbortfallet..för just DET känns overkligt!

Svar: Tack för att du delar med dig! Precis som du skriver så är det just att tappa orden och inte kunna prata som är det mest otäcka. Då känner man att något verkligen inte står rätt till! Har också läst mer om detta nu, och förstått det som att hormonpåverkningar så som mens, ägglossning eller gravidietet kan trigga igång anfallet och det verkar ju stämma på dig... Hoppas jag inte ehöver uppleva detta nå mer nu. Åtminstonde så vet jag hur jag ska hantera det, OM det kommer.
Pauline

2012-11-09 @ 19:07:08
URL: http://www.mammanshorna.blogspot.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: