1½ år



Min älskade lilla Signe.
Har hon blivit så stor nu? Det går inte en dag utan att jag vilar ögonen på henne och förundras över vilken fantastik liten människa hon är. Så liten men samtidigt så smart, rolig, kärleksfull och viljestark.

Det hade varit lite roligt att läsa om Estrids färdigheter vid samma ålder, men tyvärr har jag tagit bort det inlägget när jag gjort någon storrensning i bloggen. Men jag hittade i allafall det här ifrån när Estrid var 1½ år och ler lite när jag ser vad jag skrivit om att gunga. Kanske gillar alla ungar i denna ålder det? Hur som helst är det Signes absluta favoritsysselsättning. Hon älskar vår gungställning och ställer sig i fönstret och pekar och skriker tills vi går ut. Estrid verkar ha varit likadan!

Hon är duktig att kommunicera också. Pekar och låter tills hon gör sig förstådd. Hon kan många ord men uttalet är mer eller mindre otydligt. Många ord skulle i en ovans öron låta som vilket bebisprat som helst, men alla i familjen förstår exakt vilket ord hon försöker säga. De "ord" hon kan är:

Mamma
Pappa
Dedde - Estrid
Lällä - välling
Titta dä!
Ta taaa - tack tack
Ta-ta - tappa
Borta
Näsa
Öron
Ögon
Hår
La-la - ramla
Aj aj
Disch - kiss
Baj - bajs
Strumpa
Muu - kossan
Öff - grisen
Äpple
Hej då


De var vad jag kom på nu, sen hon har också en massa rörelser som hon använder.

Pekar i munnen - hungrig
Drar pekringret fram och tillbaka över tänderna - borta tänderna
Pekar på blöjan och rynkar näsan - byta blöja
Lägga mugg och bestick i tallriken och säga "ta ta" - "tack för maten" och vill gå ifrån bordet
Klä på sig ytterkläder och ställer sig vid dörren - vill gå ut

Vi har inte fått någon tid för 1½-årskontroll ännu, så jag vet inte vad hon väger och mäter. Mer om det sen. Grattis Signe på din 1½-årsdag! Du är min pärla!♥


Hanna

Tur att Signe vill ha ny blöja iallafall :p , min dotter är 1år&5månader och hatar blöjbyte. Hon gråter sig hejdlöst och skriker VARJE GÅNG.

Riktigt jobbigt.

2012-03-22 @ 22:49:29
Emmy

Grattis fina Signe!

2012-03-22 @ 23:43:37
Pauline

Jag tackar åt Signe <3

2012-03-23 @ 15:07:24


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: