Virkmani

Just nu är det african flowers i olika färger det enda jag tänker på. Målet är att alla hexagoner sammanvirkas till en filt. Vi får se hur länge jag orkar.
 
Alla ni kreativa själar därute vet hur det är. Inspirationen kommer och går. Den sköljer över en likt en våg som sedan slår mot stranden och försvinner. Då är det bara invänta nästa våg. Den brukar dyka upp, förr eller senare.
 
Efter att ha lyst med sin frånvaro länge nu känner jag att inspirationen kommer tillbaka! Då gäller det att passa på. Det började med att jag fick ärva min mormors alla garner, mönster, stick- och virknålar. När jag började plocka med detta och rota i min egna korg med garn och handarbeten kom idéerna. Alltihopa på en gång!
 
Jag vet hur jag funkar, jag vet hur det brukar blir. Man skulle kunna säga att jag genomgår en 7-stegsprocess. Denna gång är inte olikt någon annan.
 
1. Min inspiration väcks. Det kan vara en bild, en kreativ person eller en häftig teknik som jag upptäckt.
2. Jag får massvis med idéer och snurrar runt på nätet och drogar mig själv med bilder, mönster och färger.
3. Jag bestämmer mig ett av alla projekt jag har i skallen.
4. Jag handlar nytt material, även om jag har massvis sedan tidigare.
5. Jag går ut stenhårt. Sitter upp timtal varje kväll med mitt projekt. Glömmer bort tid och rum.
6. Jag går från att vara uppslukad av projektet till att tappa tålamodet.
7. Jag har tröttnat totalt och lägger undan allt material. Rör det inte på det närmaste halvåret, tills inspirationen väcks nästa gång. Då börjar jag med något nytt och mitt gamla projekt blir aldrig avslutat.     
 
Just nu har jag kommit till punkt nr. 5. Början av förloppet kan gå på ett par dagar, men oftast brukar det från punkt 1 - 7 inte ta längre än ett par månader. Ska bli spännande att se om jag denna gång kommer fortsätta följa mönstret (höhö - ordvits). En sak är i allafall säker - det är jäkligt kul att virka!
  
 


Emelie

Hoppas det du hinner bli färdig innan inspirationen försvinner, jag tror det kommer bli en väldigt fin filt det där när den är klar!

Du, jag har under några dagar försökt gå in under din kategori "bakverk", men det verkar inte fungera. Vet du hur det kan komma sig? Jag funderar på att göra sådana morotsmuffins som som du gjorde i början av sommaren, och har precis för mig att du lade ut receptet... De såg ju så goda ut! Du vet säkert vilka jag menar!

Massa kramar,
Emelie

Svar: Tack! Jag hoppas också det lyckas bli något denna gång. Men det är som man brukar säga inte målet som är det viktiga, utan vägen dit.
Vilken tur att jag har så engagerade läsare som du! Jag läser nu att sedan de flyttat över alla bloggar till ett nytt system har kategorierna kodats om och därmed blivit trasiga. Jag har nu lagat alla kategorier (det var inte bara bakstugan som brakat ihop alltså), så det var ju tur att du talade om det!

Vad kul också att du vill prova receptet! Jag tycker dem är de godaste och saftigaste morotskakorna som jag ätit, så jag hoppas du tycker det samma. Kram!
Pauline

2012-07-16 @ 18:15:52
Emelie

Åh vad bra! Nu funkar det! Då ska jag försöka ge mig på dessa någon dag. Jag ska försöka komma ihåg att rapportera till dig sen hur det gick och vad jag tyckte om dem också:)

Förresten så vore det kul att träffas någon gång snart igen!

Kram!

2012-07-17 @ 08:50:41
Mathilda

Gud så fint Pauline. Jag försökte mig på att virka för ca ett år sen. Handla hem en massa grejer. Men ledsna då jag inte riktigt fatta vad dom menade i beskrivningen med alla varv och allt vad dom kallade det. Men nu blev jag incaspirerad igen och ska nog försöka mig på det igen:)

Svar: Hej Mathilda! jag vet inte heller så mycket om beskrivningar. fast jag har lånat lite böcker och googlat en hel del. På vissa beskrivningar finns det filmklipp på Youtube också. Men ibland hittar jag på själv också för att få ihop allt :)
Vi får se hur länge min inspiration håller sig i, men jag hoppas tills filten är klar :)
Pauline

2012-07-23 @ 09:17:09
URL: http://thildaz.blogspot.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: