Smink



När der gäller smink hade jag och min syster en intressant diskussion. Estrid gillar att sminka sig, det gör också hennes söner. Men hon hade inga problem att låta hennes pojkar gå till dagis med lite smink, eftersom det är "oskyldigt" på småpojkar. Jag däremot skulle aldrig låta Estrid gå sminkad på dagis. Varför? För att hon är tjej.

Är det inte lite lustigt? Tanken från början var att hålla en könsneutrala linje och tillexempel låta pojkarna ha smink, men eftersom det är fel så fort en liten flicka är sminkad har man redan där talat om vilka värderingar som gäller.

Jag brukar ju säga ganska ofta att barnens utveckling också är ens egna utveckling. De får en att tänka i andra banor och ifrågasätta sig själv. Varför gör jag egentligen så här?. Jag tänker på när Estrid frågar mig "Varför sminkar du dig?". Jag vill inte säga till min fyraåring "För att bli snyggare!", även om så är fallet.

Så vad ska man svara? Jag vet inte. Vet ni?


Sara

När Johannes frågar brukar jag säga "För att det är roligt". Han brukar vara med och sminka sig här hemma men får inte ha det på dagis. Så tänker jag göra med Ebba också när hon börjar intressera sig. Däremot nagellack brukar Johannes få ha på dagis, roliga färger på händerna känns inte lika "allvarligt" som smink.

2011-10-05 @ 11:27:49
URL: http://saraengstroem.blogg.se/
Emma - trogen läsare utan blogg

Hmm svår fråga det där. Tycker Sara här ovanför hade ett mycket bra svar "för att det är roligt"! Bra att inte säga nånting om att vara fin eller snygg utan att man tycker det är kul med färger och dyl.

2011-10-05 @ 21:23:04
Nina

Otroligt läsvärt. Tänkte på det när du skrev att hennes pojkar fick gå till dagis sminkade, men inte Estrid.



http://www.hannafriden.com/politik-samhalle/feminism-politik-samhalle/vad-ar-egentligen-genuspedagogik-och-varfor-ar-sa-manga-emot-det/

2011-10-06 @ 19:08:58
emma.

Det är konstigt det där, jag har inte tänkte på dt faktiskt men det stämmer ju! Jag skulle inte säga ifrån om sonen ville gå på dagis med smink, däremot skulle jag nog inte våga det om jag hade en dotter eftersom man skulle vara orolig för vad andra skulle tänka om mig som förälder. Himla dumt att man tänker så faktiskt!



Förresten, jag får för mig att du kämpar med dina kollage i något fotoprogram och sätter ihop dem själv (nu kanske det inte är så). Jag gjorde tidigare det och fattade inte hur folk orkade men sen hittade jag programmet som alla uppenbarligen använt! Photoscape!

2011-10-07 @ 15:59:49
URL: http://emmatherese.blogg.se/
Sussie

Nu har ju inte jag några barn.. men kanske kan man säga;



- För att framhäva mina ögon, läppar eller kinder t.ex. (förstår man vad det innebär som barn?)

- För att jag tycker om färgen röd (om läppstiftet är rött?!).



Svårt dilemma det där. Har egentligen ingen aning om vad jag skulle säga till mina barn, men jag tycker det är väldigt intressant hur man kan påverka ett barn genom vad och hur man berättar saker för dom.



Kram!

2011-10-08 @ 09:01:54
Pauline

Tack för era tankar och kommentarer! Att säga att det är "roligt" är ju i och för sig inte helt dumt. Vi har ju gjort ansiktsmålningar förut, det är ju också kul.



Men visst händer det att man blir ställd i bland coh måste fundera över varöfr man gör/säger/agerar som man gör. Allt speglas i barnen, även åsikter man inte ens visste att man hade.

2011-10-13 @ 10:27:36


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: