Bloggen som inbunden bok.

Här var det dött. Tänk att jag varit ledig en hel vecka nu utan att knappt blogga någonting. Man skulle kunna tro att bloggen håller på att dö ut - men icke. Jag har bara pysslat med ett annat bloggprojekt. Jag håller nämligen på att göra en inbunden bok av mina fyra bloggår hittills!

Det tar tid vill jag lova. Närmare 1500 inlägg ska batas ner och matchas med bilder till en prydlig bok på 120 sidor. Tanken med det hela är att föreviga min offentliga dagbok och göra något fint och roligt av den enorma tid och energi jag faktiskt lagt ner på bloggande. Jag försöker välja inlägg som skildrar både vår vardag, mina tankar om barnens uppväxt, deras utveckling, framtidsdrömmar, endel beskymmer, funderingar och lite pyssel ovanpå det. Ja. Allt som min blogg är helt enkelt.



Här är ett uppslag. Jag gör boken precis som man beställer en fotobok. Layouten gör jag själv och blandar text och bilder som jag vill.

Boken ska tryckas i tre exempaler. En ska jag ha själv och varsin bok ska mina döttrar få. En dag har ju Estrid och Signe blivit unga damer som likt alla andra ungdomar känner sig ensamast i världen med deras tankar om livet och framtiden. Vid den tidpunkten kommer jag vara en tant i deras ögon, och kanske vill de inte prata om allt med mig. Då hoppas jag de har kvar boken om min blogg där de kan läsa hur jag kände och tänkte när jag var ung. Kanske kan de känna igen sig, förstå hur jag tänkte och se hur vårat liv såg ut när de växte upp. 

Eller om cyberspace havererar och tar min blogg med sig i fallet samtidigt som jag dör i en olycka. hoppas jag de kommer uppskatta min bloggbok! Jag lägger ner all kärlek jag har på detta projekt, så det måste bli bra.

I kväll ska jag däremot ta en paus från allting och gå på fest med mina kollegor. Det ser jag framemot!


Andrea

Åh, vilken fin och rolig idé! Estrid och Signe kommer säkert att uppskatta det när de blir äldre.

2011-11-18 @ 11:27:48
Emma - trogen läsare utan blogg

Vad fint det ser ut att bli! Det tror jag att de kommer att uppskatta i framtiden :)

2011-11-18 @ 14:23:16
Anonym

Åh vilken underbar ide! Jättesmart! Jag skulle älska att kunna läsa om min mamma dom Estridh och Signe kommer kunna! Smarta du! Kram malin

2011-11-19 @ 08:16:26
Malin

Men bra att jag talar om vem jag är också! Malin ovan är jag :) något förvirrad tydligen :) kram Malin (igen)

2011-11-19 @ 08:18:06
REBECKA

Åh den iden har jag också funderat på. Jag har ju också bloggat i 4 år och tänker hela tiden "Tänk om bloggen skulle raderas!" Jag vill ju kunna visa Moa och Milo allt jag skrivit då de blivit stora.



Får man fråga vart du gör denna fotobok och vad det kostar att få en i så många sidor?



Är verkligen sugen på att sätta igång med det NU!!

2011-11-19 @ 08:54:31
URL: http://www.minmoa.se
Isabelle

Vilken kul idé, jag tror också att det kommer att uppskattas i framtiden!

2011-11-19 @ 09:19:43
URL: http://fruhogstadius.blogg.se/
Andrea

Det kommer de absolut att uppskatta! Såna grejer är ovärderliga :)

Jag har också tänkt den tanken, för bloggen har blivit som en ny slags dagbok. Någon dag printar jag nog ut allt så jag har det och kan läsa igenom det när som helst. För som du säger, havererar hela cyberspace så är ju allt borta! Vore kul att ha kvar det man skrivit genom åren. Nu har ju inte jag bloggat mycket alls, men det som jag har skrivit ner är sånt jag vill minnas för alltid :)

2011-11-19 @ 10:13:13
URL: http://thegreenspot.blogg.se/
Pauline

Tack för alla fin respons! <3



Rebecka: Jag gör min bok på fujidirekt.se. Dels för att vi betsällt foton/fotoböcker därifrån tidigare och varit väldigt nöjda med kavlitén, men också för att jag tycker deras fotoboksprogram är väldigt enkelt och bra att jobba i.



De har en uppsjö olika böcker med båda hårda och mjuka omslag. Jag har valt en kvadratisk, inbunden bok i formatet 20cm x 20cm (den boken som fick att välja flest antal sidor till - 120 st.) Prist är då 821 kr.



Men det finns ju billigare alternativ också. Man kan ju välja att bara gör den häftad, alltså med en mjukare omslag, och då blir priset mycket billigare.

2011-11-19 @ 10:22:21
URL: http://sofiapauline.blogg.se/
Frida

Waow, inte dåligt av dig och göra detta. Vilket projekt. Ett uppskatat sådant kan jag tänka mig. :) Du är så kreativ. Du inspirerar.

Kram ifrån Göteborg

2011-11-20 @ 23:47:00
Stina

Gud vilket härligt projekt! Du är så händig och kreativ :)

2011-11-21 @ 19:50:15
URL: http://stinasohlberg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: