Julen

Då var julen över. Det var kul när den kom, och ännu skönare när den gick.

Vi var som sagt hos min pappa och skulle ta det lugnt. Men precis som alla andra som är hemma och "tar det lugnt" blir julafton ändå ett marathon av saker som ska göras. Allt ifrån matlagning till dukning och julklappsutdelning. Efteråt känns det som luften har gått ur en helt. Jag skulle behöva en veckas ledigt för att vila upp mig efter julledigheten. Typ.

Men visst är det mysigt med jul, trots allt. Jag är en riktigt julmatsmänniska och älskar att plocka den där jäkla sillen och Jansson in och ut ur kylskåpet. Men när julmaten väl dukades fram på julaftonskvällen gjorde jag den klassiska "buffémissen". Jag började med en enorm förrättstallrik och slogs sedan av paltkoma vilket gjorde mig oförmögen att fortsätta äta av julbordet. Ofantligt orutinerat att inte kunna beräkna upplägget bättre än så. Att bli mätt för tidigt är ju det värsta som kan hända en julbordsätare. Nåja.  

Barnen fick så mycket julklappar så vi knappt fick plats i bilen hem på annandagen. Herregud! Nu krävs det en leksaksrensning i barnens runm innan vi fyller på med allt det nya. Signes favoritklapp var nog pulkan eller förpackningen med torkade fikon som är det godaste hon vet. Estrid har ännu inte öppnat alla sina saker, men hon sa själv att diskolampan var en bra grej. Den radiostyrda bilen var också en hit. Bilar är förövrigt något som båda tjejerna tycker om att leka med nu för tiden.

Tack alla givmilda människor där ute för julklapparna! Jag och Johan hoppade över julklappar till varandra i år och sparade istället pengarna till vår 5-årsresa i början av året. Resmålet är ännu inte bestämt. En helg i Paris? Ishotellet i Jukkasjärvi? En spaweekend? Tallinkryssning? Shoppa i Köpenhamn? Kom gärna med förslag på något trevligt ställe dit två turterduvor kan åka och rå om varandra.

Nu ska ni få lite julbilder! Än så länge håller jag på att lära mig min nya systemkamera, så bilderna är tagna med min "gamla" Lumix.




Nu ska jag baxa upp i soffan bredvid min kära sambo. Äta annanas och glo på TV. Puss & godnatt!



Sara

Kan rekommendera Ystad Saltsjöbad (google it) om ni inte vill åka utomlands och inte behöva lägga pengar på något jättedyrt. Ystad i sig är en jättemysig stad man lätt får tiden att gå i :)

2011-12-29 @ 22:46:33
Pia-Maria

Kan rekomendera London. Vi var där i Sept på bröllops weekend och det var första gången jag var där. Jag älskade det. Gå på oxford street, bara gå in på ett fik så fort man blev sugen på det. Sen finns ju Primark som har riktigt billiga barnkläder.

Kommer åka dit varje år nu för så underbart var det.

Hand i hand genom Hyde Park en vacker vårdag! Det är kärlek det :-)



Hoppas ni hittar någon mysig resa!!!

2011-12-30 @ 13:00:05
URL: http://www.villabyggarna.se/pia-maria
Isabelle

Paris är ju härligt har varit där en gåg tidigare och skulle verkligen vilja åka dit igen dock under någon varmare årstid än tidig vår som vi var där sist. Otroligt mycket att se och uppleva!



Gott nytt år till er! kramar

2011-12-31 @ 09:51:54
URL: http://fruhogstadius.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: