Böcker för blivande storasyskon

Vi var på stan igår, jag och Estridh. Det händer ju faktiskt väldigt sällan att vi går på stan, max 1 gång/månaden. Och då har jag tagit i. Därför hon hon väldigt exalterad över alla stora skyltar, butiker, duvor på gatan och stora hus. Nej, vi är helt enkelt inga stadstjejer :)

Men nu hade vi faktiskt några ärenden. Bland annat låna lite nya böcker till Estridh. Vi pratar ju såklart väldigt mycket om bebisen i magen, så jag tänkte att det borde finnas några bra barnböcker att låna om detta. Och det gjorde det! En hel hylla med böcker om handlar om alla tänkbara familjesituationer som kan behöva pratas om med ett litet barn. Pappor som sitter i fängelse, mammor som bor i himmelen, syskonsvartsjuka, besök hos tandläkaren, hur barn blir till samt att få småsyskon. Jättebra! Vi hittade ett par böcker som vi lånade, och de är verkligen uppskattade av Estridh.



På barnavdelningen finns det mysiga små krypin där man kan läsa böcker tillsammans




Estridh väljer - mamma läser




Det fanns också en lekhörna inne på biblioteket




Den här boken kan jag rekomendera för andra blivande storsyskon!



Boken här ovanför är Estridhs favorit. Den tar upp i stort sätt allt som vi pratar om här hemma, när det gäller den nya familjemedlemmen som ska komma. Det är ju lite svårt att förklara allt för henne, samtidigt vet man inte hur mycket hon faktiskt förstår. Jag upplever att hon pratar och tänker på det här med ett lillasyskon på ett helt annat sätt sen vi läste boken. Det känns som det blivit mer konkret för henne och lättare att förstå vad som faktiskt komma skall när hon ser bilder och jag läser om bebisen i magen. Det är ju svårt för henne att sätta ord på allt, men boken gör det åt henne på ett väldigt enkelt och igenkännande vis!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: