En slagen hjälte

Det händer lite nu och då att Estridh inte längre sover middag på dagen. Det handlar inte om att hon inte längre behöver sova en gång på dagen, utan mest att hon inte har tid. Det finns så mycket annat hon vill göra och kan ha svårt att varva ner så pass mycket att hon somnar.

Dessa dagar kan det se ut såhär. Hon somnar som en stock kl. 18:00 framför Svampbob. Normalt brukar vi lägga henne vid 20:30, så det betyder att tjejen är helt slut när kvällen kommer om hon inte sovit på dagen.  






Jag är däremot inte sen att ta tillfället i akt. Eftersom jag själv är sjukt trött på kvällarna när jag kommer hem från jobbet passar det mig också ganska bra att kunna gå och lägga mig runt 20:00 någon dag i veckan. Eller hinna måla naglarna, göra en inpackning i håret eller något annat som jag borde gjort men inte hunnit.

När ska barnen sluta sova middag egentligen? Hon mår som allra bäst om hon får sova 1½ timme runt kl. 12:00 varje dag. Hur gör era barn i samma ålder?


Andrea

Helt klart behover dom sova i hennes alder, det ar min erfarenhet iaf. Bada "mina" barn som ar i Essis alder sover middag fortfarande. Lilltjejen har i USA sover 2 timmar eller mer varje dag och somnar pa kvallen runt 20.30 tiden.

De brukar sova middag tills de ar strax over 3-3,5 ar. Runt 3,5 kortar man ner sa de bara sover typ 30 min och sen tar man bort det helt! Sa har vi gjort med barnen jag jobbat med och det har funkat perfekt :)

2010-07-14 @ 19:46:58
URL: http://thegreenspot.blogg.se/
Sophia

Tova brukar sova en stund de flesta dagar. Allt från 30 minuter till 2 timmar. Nu när hon är ledig så blir middagsluren dock lite sen ibland. Det har hänt att hon inte vaknat förrän 16.30 och då blir ju kvällen lite lång... Bäst är om hon somnar senast 13 och sover en dryg timme. Hon orkar väl med en dag utan att sova middag men risken är att hon somnar sådär vid 17, 18 istället och det vill jag helst undvika.

2010-07-14 @ 20:09:04
anne

barn e så söta när dom sover :) Elina sover middag på dagis, men inte hemma. Nu efter sommaren slutar hon nog att sova på dagis me. Vissa kvällar e hon riktigt trött, men oftast klarar hon sig bra. Man får bara ha lite extra tålamod :P

2010-07-14 @ 22:38:30
URL: http://lyckligmamma85.blogspot.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: