Lite tankar inför förlossningen...

Jag hade en bra förlossning med Estridh. Det tog 24 timmar från första värken (12h hemma/12h på sjukhuset). Just i den stunden var allt väldigt omtumlande och överväldigande, smärtan var obekrivbar och jag väntade för länge innan jag bad om EDA. När jag väl fick den förändrades den ihärdiga, krampaktiga smärtan och blev i stället bara en enorm kraft. Detta gjorde att den senare delen av förlossningen blev en väldigt fin upplevelse eftersom jag kunde hantera värkarna bättre. Jag hoppas att det ska gå lika bra nu.    

Så med Estridhs förlossning i ryggsäcken finns det lite saker jag skulle vilja göra annorlunda, lite saker jag vill testa igen med framför allt märker jag att jag ser på mitt eget födande med betydligt större självförtroende denna gång! Jag vet vad jag har att förvänta och jag vet att jag klarar av det. Sist hade jag en väldigt klar bild över hur min förlossning skulle se ut och hur jag trodde att jag själv skulle reagera i olika situationer, men det blev inte alls som jag tänkt mig. Fortfarande väldigt bra, men inte som jag tänkt. 


Johan uppe på BB med en alldeles nyfödd Estridh, bara några timmar gammal. 
Tänk att vi snart är där igen!


Så största erfarenheten inför denna förlossning blir nog ändå att vara öppen för det mesta och inte planera för mycket. Jag ska försöka vara mer lyhörd för min egen kropp och våga bara följa med. Det är så svårt att beskriva, men jag vill känna mig mer delaktig och inte bara omhändertagen denna gång. Jag vill föda - inte bli förlöst.

Ja, utifrån detta har jag kommit fram till några punker om vad jag önskar inför förlossningen.

♦ Jag vill använda andningen på samma effektiva sätt som sist. Det hjälpte mig mycket och helst av allt skulle jag bara vilja andas mig genom hela förlossningen. Ska leta upp min gamla "kurslitteratur" från Profylaxkuren och friska upp minnet lite.

♦ Räcker inte andningen till vill jag ha lustgas och tänker inte tveka att be om epidural i god tid om jag känner att det behövs. Den var underbar under Estridhs förlossning!

♦ Vill testa akupunktur.

♦ Vill inte ha TENS. Sist var den bara obehaglig och gjorde ont.

♦ Hinner vi så vill jag bada, ha tända ljus och dricka saft precis som när Estridh föddes :)

♦ Jag har oroat mig lite inför tanken föda i Visby framför Akademiska som är mycket större (...och bättre?). Men har bestämt mig för att ändå tänka positivt och försöka känna tillit till Visaby lasarett.

♦ Jag ska lyssna mer på min egen kropp och lita på dess förmåga att kunna klämma ut den här bebisen på egen hand.

♦ När bebisen kommer ut vill jag själv ta i mot den och lyfta upp den lilla på bröstet. Är jag helt blasé och Johan inte tuppat av, vill jag att han gör det. 

♦ Vi ska ta mycket fler bilder än sist!



eva

tänkte bara berätta att visby är ett toppenställe att föda på, har ej gjort det själv men min syster låg inlagd där med sitt 1a barn och det var urmysig personal och stora fina rum. ville bara tillägga att med barn nr 2 så går det TOK-fort. 2.45 min för mig, mina vänner ligger på mellan 2,5-5h. jag hann inte med EDA även om det var min enda punkt i förl.brevet. för jag var öppen 8cm när jag kom in och 10 cm 5 min efter det... MEN är så glad att jag fick uppleva naturlig förlossning! blir det en trea så får den komma här hemma! :) önskar er all lycka till med bebbe å gotland!

2010-08-14 @ 19:07:33


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: