Sticka

De senaste åren har stickning varit ett intresse som väckts hos mig fler gånger, men jag har aldrig riktigt haft tid eller tålamod att sätta mig ner och ge utlopp för det. På riktigt. Nu kom jag av en slump in på den här bloggen som bjuder på fantastiska handarbeten och en redig portion inspiration. Sånt imponerar på mig! Förstå vad mycket tid, tålamod och talang det ligger bakom alla dessa små kontsverk. 

Jag tror jag skulle kunna bli bra på att sticka, bara jag lärde mig. Jag är som lite lagd åt det kreativa hållet :) Däremot är jag väldigt lat och bekväm av naturen, och gillar när saker är enkla och går fort. Det går inte riktigt i ihop med tidskrävande projekt där man måste ha tålamodet i högsta hugg, om jag säger så...

Trots det ska jag banne mig försöka! Vill man så kan man. Och jag ska inte bara lära mig sticka, jag ska bli bra på det också! 


Två projekt till Estridh:
- en vante som ännu inte fått någon tumme
- vristen på en socka som nu ska få en häl och fot


Vristen på sockan, jag övar mig på flätstickning


Ett fint garn som jag ännu inte kommit på vad det ska bli :)


En namnmössa till Estridh

Eftersom jag inte har någon som kan lära mig IRL har jag fått ta min kära vän Internet till hjälp. Där har jag hittills lärt mig massor, bara av att läsa innan till - lägga upp maskor, räta maskor, aviga maskor, minska maskor, öka maskor, flytta maskor så att det blir diagonala mönster, göra flätor (nästan) och sticka resår. Men en stor lucka i mitt kunskapsförråd gällande stickning är att l ä s a  m ö n s t e r. Herregud... jag syr ju inte ens kläder efter mönster, hur ska jag då kunna ha tålamod att förstå detta?!

Någon av er som kan? Har ni någon bra nybörjar-sida att tipsa om?

Jaja. Tids nog kanske Gud där uppe hör min bön och förser mig med en personlig syslöjdsfröken. Det hade varit gött! Tills dess får jag fortsätta leta på internet i jaken på en begriplig förklaring (gärna Youtube-klipp eller liknande) på hur man stickar hälen på en socka.


emma.

Jag skulle också vilja kunna sticka! Har försökt flera gånger men jag faller redan efter några maskor och då läggs stickorna tillbaks långt in i garderoben igen. Det vore kul om du börjar visa mer stickning och kanske lockar fram stickorna igen, jag vill ju så gärna kunna sticka småsaker som vantar, sockar och mössor.

2009-10-29 @ 22:23:15
URL: http://lumparfru.blogg.se/
Andrea

Det vita garnet kanske kan bli en mössa till bebisen?

2009-10-30 @ 23:44:16
Hanna och Johanna

Hej.

Vi undrar om du skulle vara intresserad av att sälja dina handgjorda saker, eller om du har några secondhand saker du vill sälja, på hantverksmarknaden.com? Vi skickar med lite information nedan och hoppas att vi hör av dig snart. Webshoppen beräknas öppna den 1 november om allt går enligt planerna.

Hur fungerar det att sälja på Hantverksmarknaden.com?

När köparen har gjort en beställning skickas ett mail ut till säljaren med information om köparen. Ex. Maja ska sälja stickade tröjor, hon skickar in all information vi behöver om hennes tröjor. Hon vill lägga upp 5 tröjor i olika färger i vår webbshop och får betala 10/upplagd vara, alltså 50 kr. Vi lägger upp hennes tröjor på Webbshoppen. När köparen beställer en tröja skickar vi information om köparen till Maja.

Vem ansvarar för att köpet går igenom?

När Maja har fått köparens information tar hon själv kontakt med denne för att göra upp om köpet. Därmed är det köparen och säljaren som ansvarar för huruvida pengar förs över och varans kvalité. Om vi får information om att en säljare eller köpare har på något sätt inte uppfyllt sin del av köpet kommer vi att ta bort säljaren eller inte låta köparen handla hos oss något mera! Som säljare skriver man under ett kontrakt där man lovar att den information som står om varan på webbshoppen ska vara sann. Du som säljare bestämmer själv vilket betalningssätt som passar bäst vid försäljning.

Kostnader

Ni som vill sälja på hantverksmarknaden.com kontaktar oss på [email protected]. Ni får då ett formulär att fylla i med den information vi behöver av er. Vi tar ut en kostnad på 10/vara vi lägger upp som ska betalas i samband med registreringen av era varor. Vi tar ut denna kostnad för att täcka våra utgifter som webbhotell, domännamn, reklam osv. För 10/vara får din vara ligga uppe på hantverksmarknaden.com i 1 år. Om du inte fått sålt din vara inom ett år skickar vi ut ett mail och du kan då välja att ta bort din vara eller för endast 10 kr låta den vara kvar under ett år till. Om du har gjort en större produktion av en vara, (ex. stickade tröjor i likadant garn, samma färg med samma detaljer men i olika storlekar) betalar du endast 10 kr för 2, 20 kr för 4 etc.

Maila oss om du tycker att detta verkar intressant så kommer vi att skicka mer utförlig information till dig.

Varma hälsningar

Hanna och Johanna

2009-11-01 @ 18:10:26
URL: http://www.hantverksmarknaden.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: