Resan till Gotska Sandön

Jag har hittat min nya kärlek - Gotska Sandön. Ni som har varit där vet vad jag pratar om. Men en fullkomligt oslagbar natur kan man inte göra annat än att bara älska denna Sandö som ligger för sig själv mitt ute i Östersjön. Och den är verkligen gjord av sand! Sand, sand, sand enda ner till 70 meter djup innan man kommer ner till berggrunden. Så mycket sand gör att man har sand i skorna, i sängen, i håret, i munnen, under naglarna och alla andra ställen man kan tänka sig. Men tillsammans med ett fantastiskt väder, kritvita stränder och tjocka lövskogar gör det inte så där jättemycket! :) Man bara älskar den. 

Jag blir helt varm i hjärtat när jag tittar på bilderna idag... Tänk - i går gick jag där på stränderna och kände doften och vindarna från havet. I dag sitter jag i ett mulet kontorslanskap mitt inne i stan. Naturen har ett märkligt sätt att bita sig fast i själen. Man känner sig alldeles lugn, trygg och avslappnad av att bara stå i skogen och lyssna till knarret i tallarna och långt där borta kunna ana ljudet av vågorna som slår mot strandkanten. Behöver jag säga att jag kommer åka dit igen...? 
  
Nu blir det mycket bilder, men en bild säger ju mer än tusen ord. Vi fick som sagt denna resa som en litet steg i Johans praktik eftersom han bör känna till lite om ön nu när han börjar praktisera. Stugorna vi bodde i hade dessvärre varken dusch eller toa men ett trevligt utedass fanns att tillgå. Enligt deras hemsida skulle våra resa kostat 3590 kr (995kr/pers tur & retur + 650kr/natt för stugan + 300kr parkering). Mycket pengar, men väldigt prisvärt för ett sånt underbart resmål tycker jag. Så sitter folk och åker till Thailand... om ni ändå visste hur nära paradisen kan finnas!


Estridh hänger i fönstret när båten ger sig av från Stcokholm


Eftersomd et blåste när vi skulle gå i land kunde båten inte köra enda in till stranden, vi fick istälelt åka små gummibåtar den sista biten. Då fick Estridh ha en sån här fin flytväst på sig!


Där ute ligger M/S Gotska Sandön, och närmast i bild kommer en av de små gummibåtarna.


En traktor hade backat ner i vattnet med en trailer som gummibåten studsade upp på och vipps så var vi uppe på land!


Äntligen framme på Sandön!


Direkt började vår 9 km långa vanding över ön mot vår stugby. Som ni säkert förstår av terrängen så var bärselen oslagbar jämfört med en barnvagn...


En torkad fisk ligger och gonar sig i solen


Ön har en fantastisk natur! En stund går man på en kritvit strand, andra stunden i en tjock lövskog och rätt var det är kliver man in i en djup Ronja Rövardotter-skog med långa tallar och tjock mossa.


Estridh, jag och Johan


En fin dunge med vitsippor


Alla väser ser ut att vara så välkomende här, vissa vitsippor var nästan 20 cm höga!


Äntligen - efter en närmare 3 timmar lång promenad var vi framme vid stugorna.


Här bodde vi!


Konservmat och saft till fredagsmiddag, mums!

På kvällen lyssnade vi på radio och pratade. Umgicks på riktigit med andra ord, precis som man gör när man saknar TV och annan udnerhållning. Då får man helt enkelt underhålla varandra!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: