När en liten upptäcker världen

Den senaste veckan har hon utvecklats enormt mycket, både när det gäller hennes språk och mentalt. Nu är det inget joller eller konstiga ljud som strömmar ur hennes mun. Nu är det 3-4 ordsmeningar och andra påhittade ord som hon sätter i hop i långa meningar. Man hör verkligen att hon härmar ljudmelodin i meningarnas uppbyggnad och verkligen försöker gör sig förstådd med alla ord hon kan komma på. Sen händer det att man missförstår henne, man förutsätter tyvärr ibland att det inte är något speciellt hon pratar om.

Som i går när Johan bytte blöja på henne: Då sa hon hela tiden "Pappa yjja nanna! Pappa yjja nanna!". Han förstod ingenting och fortsatte och ta på den nya blöjan, tills han kände att de stack till i pannan. Då hade hon ju hela tiden sätt att han hade en mygga i pannan och försökt tala om det för honom... Då känner man sig bra dum.

Jag klippte henne i går föresten! Hon älskar att sitta framför spegeln tillsammans med mig och borsta håret, föna sig och bli klippt. Därför sitter hon stilla och är väldigt konsentrerad på vad som händer, vilket är perfekt! Luggen blev lite kortare och resten fick en lättare toppning så att lockarna lockar sig bättre. Sött va?

(alla bilder är tagna med vår nya kamera, såklart!)






Ja, helt klart är att någonting händer med hennes utveckling just nu. Sömnen är också upp och ner. Efter att alltid somna själv i sin säng har det gått åt skogen både idag vid förmiddagssovningen och nu när hon ska sova för natten. Gap och skrik, enormt närhetstörstande och hon skulle nog helst vilja krypa innanför skinnet på mig och sova där... Johan talade om det för mig att när barn lär sig nya saker så öppnar sig världen ännu lite mer vilket gör att de ofta blir otroligt mammiga/pappiga. De söker närhet helt enkelt när de märker hur stor världen faktiskt är. Inte så konstigt?

Det kan man säga stämmer väldigt bra in på Estridh just nu. Men inte mig emot, jag är mer än gärna hemma och myser med min prinsessa nu medans jag har möjlighet. I morgon är det första dagen på min sista semestervecka. Jag har redan börjat räkna ner.

Nej, nu börjar filmen "Parfymen" på TV4. Jag ska gosa ner mig i soffan, hämta de sista bitarna av en gammal chokladkaka som ligger i skafferiet och se filmen i HD-kvalité tänkte jag. En riktig helkväll med andra ord.


Ha de fint sötnosar!



malin

Alice är faktiskt likadan just nu, så det måste vara någon period.

Samma med pratet faktiskt, kan låta väldigt roligt ibland ;D

2009-07-05 @ 21:31:09
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Karin

Hejsan!

Älskar att läsa din blogg. Kul att du lägger ut mycket bilder och skriver intressanta inlägg.

En liten fråga.. Skulle du kunna börja videoblogga lite mer?

Vore kul!

Kramar

Karin ifrån Halmstad

2009-07-06 @ 17:11:09
Malin

Åh. Hon är verkligen Stora flickan nu! Det går så fort!!!

Kram

2009-07-07 @ 09:03:42
URL: http://malinlolita.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: