Estridh 1 ½ år!

Hej på er! Det var länge sen. Men ni är dåliga på att hör av er också, må jag säga.

Jaja, här rullar allting på iallafall. I går fyllde Estridh 1½ år och idag var vi på 18 månaderskontroll på BVC. Var har faktiskt inte varit där sen hon var 1 år så det hade hänt mycket. Nu väger hon 10.295 gram och är 80 cm lång. Hon är ganska liten och nätt, men växer fint enligt sin kurva. Hon fick även ta vaccin mot märrling och påssjuka. Lilla hjärtat, hon blev så ledsen och gav sköterskan en blick som inte var att leka med efteråt... Hon pekade på sitt plåster och sa något i stil med "plåster, ajaj".  Men det är tur att bebisar inte är speciellt långsinta, för när vi åkte därifrån var hon glad och nöjd igen och allt som har med sprutor att göra vad glömt och förlåtet.

Föresten så pratar hon massor nu. Här är några av hennes nyaste ord som hon kan säga:
 
bla-bla - halsband
spade - spade
bäpple - äpple
mo-ma - blomma
bajs - håller sig på blöjan och vill att man ska byta
iss - kiss 
aj-aj - när man har gjort illa sig eller har ont
bada - bada i baljan
doscha - duscha
bila - bil
bobbo - bobb
patti - vatten eller annan dryck
lälli - välling
oh-a - sova
ZzzZz - sova/vila
to-tå - stortå
ti-tå - lilltå
öjja - öga
öla - öra
mamma mu - mamma mu och böckerna om henne
bebis - bebisar, barn under 15 år och rullstolsbundna
ma-mo - farmor
mo-mo - mormor
muu - kossa
bää - får
yyy-a - myra
vov-vov - hund
tsss-tsss - kisse katt
pippi - fågel

Hon kan även sätta i hop ord, tex. "Mamma! Vov-vov - ZzzZzz!" . Riktigt duktig är hon. På BVC's 1½ årskontroll som vi var på idag frågade de om hon kunde 8-10 ord och förstod fler än så. Dessa som jag skrivit upp nu är bara ord som hon lärt sig de senaste veckorna, sen kan hon ju massor av andra ord sen innan. Stol mamma, stolt mamma...! 


Estridh pekar på kråkan i Mamma Mu boken.


Vi läser bok i soffan

Nu sover Estridh och jag är jag trött. Så trött så att jag och Johan har kommit fram till att vår framtida barn ska heta Kasta-Bajsa och Mos-Bricka. Ni förstår säkert att det är läggdags för mig också snart...




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: