Inskolningsdag nr. 2

Hallen där alla barnen har sina kläder. Där ser ni de andras ramar också!

Dagen började med att vi gick till en annan förskola som Estridhs förskola sammarbetar med. Två dagar i vecka går de över till varandras lokaler och passar varandras barn så att båda förskolorna ska få möjlighet att kunna ha en veckoplanering. I dag gick vi en liten promenad bort till barnen på Björkens avdelning och lekte, så att deras fröknar fick chans att göra sin planering. Vi åt frukt tillsammans och dansade ute. Estridh gungade och kramades med Nihira. Barnen är så himla snälla mot Estridh och förstår att hon är minst. De smeker henne på håret, säger att hon är mjuk, säger att hon är en liten bebis och ger henne pussar och kramar i massor!

När vi gick till Björken i dag och hälsade på deras fröknar så hälsade en av dem på mig och sa "... Och du är praoelev den här veckan?". Nej, jag är mamma och håller på att skola in min dotter den här veckan. Hon såg ganska paff ut, bad om ursäkt och förklarade att jag såg alldeles för ung ut för atta vara mamma. Men hon gillade unga föräldrar och tyckte det var jättebra. Jag drog ett skämt om att jag kanske också skulle ha en gul reflexväst på mig, så att de inte tappade bort mig. Resten av dagen tillsammans log hon väldigt överseénde mot mig och tänkte till och med skala min frukt.


Estridh i sin Flexbert-väst


På förmiddagen är de ute och har också frukstund ute. Estridh trivs som fisken i vattnet (:

Som ni ser på bilden ovanför är det inte så jättemycket barn på förskolan hon går på. Idag var det 12 barn, jag tror det är 15 som mest... Det är absolut max för ett så litet barn som Estridh, det blir nog stojjigt och massa spring med 15 barn. De orkar inte lika mycket när de är små, så det känns bra att det är en liten och lugn förskola hon går på. Vissa dagar i veckan har de delat in barnen i 3 grupper (5 i varje) efter deras ålder och utveckling. Det betyder att Estridh får möjlighet att vara i en mindre grupp med jämngammal barn och göra saker anpassade efter deras behov. Jättebra!

I morgon ska Johan följa med. De var väldigt nöjda med inskolningen av Estridh och tycker det funkar så bra, så att vi kan börja lämna henne där ensam redan på Måndag! Hon sover ju bra där, äter bra, leker med alla barn och är väldigt självständig. Hon verkar inte bry sig så mycket om jag är där eller inte, utan tycker alla andra barn är mycket mer spännande än vad jag är, haha. Det känns jättebra. Trivs Estridh, då trivs jag!


Sofi

Hihi.. vad lite och söt hon är i den där reflexvästen :) Ser ut som hon har typ 3 täckjackor under, haha. Gullunge! Fast alla ser visst ut så, inte några smickrande reflexvästar det där inte. Men praktiska!!

2008-10-23 @ 16:05:01
URL: http://sofin.wordpress.com
Alina

Gillar din blogg hördu!! :)

2008-10-23 @ 16:11:24
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Pauline

Så söt hon är, påpälsad till max! Och så underbart härligt att det flyter på förvånadsvärt bra! Vilken lättnad det måste vara...

2008-10-23 @ 17:28:28
URL: http://paulinemartens.blogg.se/
Julia

Grattis i efterskott till Estridh!

Vad kul att det går bra för henne på inskolningen:)

2008-10-23 @ 17:51:07
emma.

Haha, härlig kontring till den där fröken som trodde att du var en praoelev!



Så söt hon är i sina utekläder, ser ut att vara vadderad till max ifall hon skulle ramla också. :P

2008-10-23 @ 18:03:59
URL: http://lumparfru.blogg.se/
Andréas

haha... roliga bilder... lättare att hålla reda på ungarna när dom har självlysande västar på sig förstås... praktiskt :)

2008-10-23 @ 19:24:02
Jessica

Åh vad roligt att läsa om hennes inskolning!

Hon är så söt på bilderna, och jag kan nästan se framför mig hur snälla dom andra barnen är mot henne.

Verkar som en toppen-förskola! Måste kännas jättebra!

Kram på er!

2008-10-23 @ 21:56:56
URL: http://jessica-lund.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: