Utvärdering av Phil & Teds!

Nu har vi haft våran Phil & Teds i snart ½ år. Eftersom endel har frågat hur den funkar och vad vi tycker om den, så kände jag att det kunde vara på sin plats med en liten utvärdering av vagnen! Har ni frågor om något jag inte nämt så är det bara att fråga på. Men tänk på att vi hittills bara använt vagnen till ett barn, och jag tror den kommer till sin fulla rätt med alla sina finurliga lösningar först när man har två barn. Men men. Här kommer en liten + & - lista!



+


  • Den är otroligt lättkörd! I stan är det underbart med ett svängbart hjul i fram.
  • Lätt & smidig att fälla ihop. Tar ingen plats alls i bakluckan jämfört med en Emmaljunga tex!
  • Bra att man kan låsa framhjulet så att det inte går att snurra på. Gör det mycket enklare att köra på grusväg tex, eller som nu när det är snö ute.
  • Luftpumpade hjul. Väldigt mycket bättre än andra, hårda hjul som tex. Emmaljunga City Cross har... Dessa går att pumpa upp, byta ut däcket på vilket gör att vagnens hjul kan bli som nya! Som på en cykel, kan man säga.
  • Flera lika inställningar på bältet i vagnen, vilket gör att det är väldigt lätt att anpssa efter barnet.
  • Vagnen är väldigt lätt, överhuvudtaget! Det är ingen match för en klenis som mig att kasta upp den här i bakluckan.
  • Handtaget är ställbart upp och ner, vilket jag tycker är mycket bättre än inåt och utåt, men det är kanske en smaksak...
  • Även om vi inte använder syskondelen till ett syskon, så är den väldigt praktisk att ha när man går och handlar. Där för 3 fulla matkassar plats + det man väljer att ha i sidoväskorna. Och man slår inte i fötterna i den eller upplever att man får går långt bakom vagnen för att inte ta i syskondelen. Det är inget man tänker på.
  • Sufletten har ett litet kikhål som gör att man kan hålla koll på den lilla där fram, även om vagnen är framåtvänd.
  • Ryggstödet har 3 lägen. Upprätt, lutande och fullt liggläge vilket är superbra när barnet ska sova!
  • Den är mycket smalare än en 4-hjulig vagn, vilket gör det lättare att ta sig fram. Speciellt i affärer.
  • Mycket billigare att köpa från England än från tex. Babyland. Vi betalade ca. 6 500kr för allting - vagnen, regn- & solskydd, cocon (bebislift som man har när barn nr 2 är nyfödd), åkpåse (superbra att ha även i cykelsadeln), två sidoväskor och syskondelen + frakt! . Hela kalaset hade kostat närmare 10 000kr på Babyland. Och då hade dem betydligt längre leveranstid på vagnen än om man beställde den på internet från en shop i England.. (vi hade den hemma på 1 vecka efter beställning)
-
  • Regnskyddet är otroligt stort och tar upp en hel sidoväska eller halva utrymmet under vagnen om man ska ha det med sig.
  • Varken sol- eller regnskydd har något hål i fram som man kan öppna för att komma åt barnet. Då får man sticka handen underifrån för att nå upp till barnet.
  • Det går bara att ha vagnen framåtvänd. Även om det är en vanesak så saknar jag ändå att ha henne vänd mot mig. Att se om hon sover, har solen i ögonen eller snö som blåser rakt i ansiktet.
  • Sufletten täcker bara skyfall ovanfrån. Men som nu på vintern blåser, snöar och regnar det faktiskt från alla håll och kanter. På Emmaljungan vi hade förra vintern kunde man dra för sufletten så att den nästan täckte hela vagnen, med på denna sitter sufletten där den sitter. Då måste man ha regnskyddet med sig jämt...
  • Det är lite bökigt med sitt/liggläge. På Emmaljungan var det bara en spak på ena sidan som man kunde justera ruggstödet med. På Phil & Teds är det 3 st knäppen i bak som man knäpper upp, för att kunna "frigöra" ryggstödet så att det åker bakåt. Lätt att göra från sittnde till liggande. Men att fälla upp ett liggande barn är både tungt och jobbigt. Dels för att man ska hålla upp barnet och ryggstödet, samtidigt som man ska knäppa spännerna i bak. Nu är Estridh är lite större så brukar jag be henne hålla i stången framför henne, för att göra det lättare för mig. Då är det inga problem. Men ja, det är nog det största minuset tror jag! 
  • jkdhskdjf



Nu kommer jag inte på något mer såhär på rak arm... Har ni några frågor om något jag inte tagit upp? Jag svarar på kommentarerna direkt i denna tråd isåfall, så har vi allt på samma ställe :P Puss puss!


elin

jag tänker mest på om ni skaffar en liten igen, jobbigt att inte kunna se bebisen då :/

2008-11-26 @ 20:53:59
URL: http://elinelversson.blogg.se/
Mirka

Vad bra att du gjorde ett inlägg. Jag måste bara tillägga att det numer inte går att göra beställningar från England på dessa vagnar eftersom företagen där insett att det inte lönar sig att skicka vagnen ända hit. Annars hade jag gjort en beställning därifrån.

2008-11-27 @ 15:13:27
URL: http://mirkajohanna.blogspot.com
Martha

Kan du hjälpa med websidans namn där du köpt vagnen

2009-06-23 @ 16:00:31
URL: http://martha.blogg.se/
rebecka

Vagnen låter ju jätte bra :) Vilken av Phil & ted´s vagnarna har ni? Tyckte det fanns så många att välja på.



Tack så mkt :) Känns så spännande att Moa ska få ett syskon, fortfarande overkligt.

Ja, jag hoppas UL ser bra ut, läste ju vad som händer för er. Så sorgligt :(



2009-12-30 @ 19:57:30
URL: http://www.minmoa.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: