Hand- & fotavtryck i gips!

När jag var hos systeryster igår så såg jag att de hade gjort hand- & fotavtryck av den lille i dagislera, och sedan i gips! Jag ångrar att vi inte gjorde detta när Estridh var nyfödd, så man hade fått hennes små lemmar så små som bara möjligt. Men men, bättre sent än aldrig!

Recetet på leran
(till 2 händer & 1 fotavtryck):
  • 1dl salt
  • 1dl mjöl
  • vatten tills det blir en smidig deg (inte kladdig)


Principen är enkel, lika mycket salt som mjöl + vatten. När du sen ska trycka de små händerna (eller vad du nu vill trycka) är det väldigt praktiskt att ha på lite olja på huden så att leran inte klibbar fast. Speciellt med en sprattlig bebis är det bra om det går så fort och enkelt som möjligt :D

Sen skjuts in i ugnen. 100grader i 1 timme. Låt sedan torka i rumstemperatur några timmar... Blanda sen gipset i en engångsburk och ha i så mycket vatten tills gipset får en bra konsistens. Höll över de små tycken och låt torka (gå på några timmar).

TADA! Sen är det klart! Enkelt, kul och väldigt fina minnen att spara!



Än så länge är Estridhs små avtryck bara i ugnen, men så snart gipsavgjutningen är klar får ni såklart se bilder! Här är iallafall bilder på hur fint det kan bli när det är färdigt: M & T´s avtryck av lilla Tuss händer och fötter. Så himla söta! Hoppas jag lyckas lika bra med gjutningen som dem!







Amina

Åh, jag älskar såna där avtryck :-) Det är så fint!

2008-06-11 @ 17:34:38
URL: http://pastill.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: