Vi har köpt hus!

Jag ler när jag tänker på det. Är det inte lite mitt och Johans signum att fatta livets stora beslut från den ena dagen till den andra? Så var det när vi fick barn, när vi valde våra jobb och när vi flyttade till Gotland. Vi går på känslan. Jag menar inte naivt eller impulsivt, bara viljan av att snabbt byta riktining om tillfället dyker upp. Givetvis följde vi samma mönster nu när det blev dags att göra vårat livs första husköp...
 
För från den ena vecka till den andra var vi plötsligt husägare! Det känns som jag ljuger när jag skriver det. Husägare. Så länge som vi drömt och pratat om detta, blev det äntligen verklighet. Svårt att tro att det är sant. Enda sedan Estrid föddes har mycket av det vi gjort tillsammans präglats av drömmen. Att skapa ett eget liv på en plats man älskar. Nu står vi på tröskeln till att låta drömmen bli verklighet. Inte behöva söka längre, inte behöva vara på väg. Vi är redo att kliva in. Slå rot.
 
Egentligen hade vi inte alls bestämt oss för att leta hus, just nu. Men utav en tillfällighet ramlade jag över denna husannons på Blocket där mäklarfirman lagt ut den. Min första tanke var "Där är mitt hus!". Det kändes så starkt. Eftersom Johan jobbade borta denna vecka åkte jag ensam på de båda husvisningarna, men jag visste redan när jag klev innanför dörren att detta var vårat hus. Vi har inte varit på visningar tillsammans förut, men jag vet vad vi vill ha. Jag visste att detta hus var gjort för vår familj! Ett par dagar senare vann vi budgivningen. Då Johan fortfarande inte hade sett huset mer än på bild ordnade vi en visning tillsammans innan kontraktskrivningen. Behöver jag säga att han fullkomligt älskade det han såg? ♥
 
Det känns maklöst. Vilken flyt vi har haft. Framför allt är jag så glad över att kunna ge detta till mina barn. De ser på bilderna utav huset och pratar bubblande om vilket rum som ska bli vems och vilka kojor som kan byggas i den egna skogsbacken. Vilken fantastisk känsla! 
 
Den 18 augusti får vi tilltärde till huset. Då blir drömhuset vårat!
 
Huset är från början ett torp byggt på 1930-talet, men som har byggts ut och totalrenoverats senast 2011. Det är 136 kvm stort samt två loft på 30 kvm.
 

Här är entrén.
 
Hallen.

Matrummet. Ser ni fönstret där bakom? Det är ett originalfönstret som man sparat då torpet byggdes ut, som nu vätter in mot vardagsrummet. Jag älskar sånna genuina detaljer!
 
Matrummet.


Köket.
 
Köket.

Köket.
 
Hall.
 
Hall, kök och trappa upp till ett loft.


Vårat sovrum.
 
Toan.
 
Ett loft som ska bli Estrids egna hörna.
 
Längst in finns en sovalkov.
 
Loftet.
 
Kanske Knuts rum?
 
Signes rum.
 
Vardagsrummet med trappan upp till det lilla loftet.
 
Vardagsrummet. Väggen till vänster är den gamla fastaden på torpet som de sparat som en del i rummet.
 
Vardagsrummet.
 
Vardagsrummet sätt ifrån det lilla loftet.
 
Här är det lilla loftet. Min alldeles egna ateljé och pysselhörna!
 
Min ateljé!
 
Trädäcket ute vid altanen.
 
Altanen.
 
Gäststuga, förråd och garaget.
 
En bod som vi kanske ska göra till ett litet hönshus.
 
Trädgården och altanen.
 
Som ni säkert kan förstå finns risken att det kommer bli endel hussnack här i bloggen. Jag som aldrig intresserat mig för inredning förut, kommer på mig själv med att läsa intredningtidningar och kolla trädgårdsprogram på TV:n. En helt ny värld har öppnat sig för mig. Husägarvärlden. Jag hoppas ni vill följa med mig in i den ♥


Jessica

Vilket superfint hus!
Det ser ut som en dröm!

2014-06-30 @ 15:41:41
Andrea

Åh jösses vad det där känns som er! Nu känner jag ju inte er personligen men det bara känns som att det inte kunde vara mer rätt :) All lycka till er, ser framemot att få följa er!

2014-06-30 @ 15:50:51
URL: http://thegreenspot.blogg.se
Terese

OM vi vill följa med!! Det kommer bli så roligt att läsa om alla era funderingar, planer och tankar kring huset.
Vad glad jag blev när du skrev "det kommer bli mycket hussnack", det innebär ju att du är tillbaka på bloggen! 😃
Hurra!
Ja, hoppas att du inte känner press att behöva blogga jämt men det ska iaf bli kul att se ett litet inlägg då och då, för det hoppas jag på. :)

Grattis till ert fina hus! 🏡

Svar: Vad roligt att du tycker det! Jag tycker det känns kul att vara igång igen, då får man också mer inspiration till att fortsätta skriva. Det som fick mig att börja igen var när jag kollar tillbaka i bloggen och inser vilken skatt detta är. En dagbok över mina egna tankar, funderingar, upplevelser och också barnens utveckling! Det kan man ju inte bara lägga ner liksom :)
Jag hoppas du vill fortsätta följa bloggen och komma med kloka råd och kommentarer på vägen. Kram!
Pauline

2014-06-30 @ 22:58:27
Terese

Jag har ju alldeles glömt att skriva hur fint huset är! Ett sådant där drömhus med en massa spännande vinklar, vrår och fiffiga lösningar.
Trädgården, eller tomten, ser helt underbar ut! Ordnad men ändå vild och spännande. Min dröm är att någon gång också få ha en sådan trädgård med tallar, mitt absoluta favoritträd. Så fint!

Grattis än en gång. Det kommer bli hur fint som helst och väldigt roligt att få följa er. :)

2014-07-30 @ 09:41:53
maria andersson

Jättefint hus! och vilken fin kulör på den vita fasaden! Kommer du ihåg vilken kulör det är på den? Vi letar efter en vit färg , som vi ska måla vårt hus med=)

2015-05-28 @ 20:36:43

Hej!

Så himla fint hus ni har! Och så underbart med en egen ateljé! :) Så himla roligt med de sparade detaljerna med!

Jag och min sambo bor i ett litet torp från år 1900 som vi behöver bygga ut pga att det inte finns några sovrum, vi sover på övervåningen bakom murstocken. Vi har verkligen fastnat när det kommer till hur vi ska bygga ut pga att det är så smalt. Skulle vara jätte tacksam om du kunde skicka planlösningen på ert, så vi får lite mer inspiration! Eran trappa såg också väldigt bra ut! De förra ägarna byggde mer en provisorisk trappa av omålade, slarvigt ihopsatta furuplankor och stora vinkeljärn. Men utrymmet där trappan är är så smalt, så skulle gärna vilja se en bild och skiss på
hur eran är! Känner att jag önskar mycket, men men om du har möjlighet skulle jag vara evigt tacksam! Hus har en likadan liten orginalbyggnad som eran har, så det är ju roligt! :)

God jul och gott nytt i förskott!

Ps: Vilken underbar bild på dig när solen lyser så fint i genom din klänning, nu längtar jag tillbaks till sommaren!

Med vänlig hälsning, Linnéa

2020-11-24 @ 08:10:45


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: