Sommarminnen

Estrid och Knut studerar ynglen i vår grodbalja.
 
Har ni också tänkt på att de starkaste minnena man har från sin barndom, var de som hände utomhus? Lekar i skogsbacken bakom huset, på skolgården, vägen till mataffären eller stranden. För mig är det så. Få av mina vänners rum har jag memorerat, däremot en detaljerad vägbeskrivning hem till dem över ängar, stigar och fördömda brunnslock. Som om den bara himlen gav fritt spelrum för fantasin. Inga väggar stod i vägen. Det fanns inget tak.
 
Jag minns särskilt vattentäckten där jag varje vår samlade grodyngel. Utrustad med en hink vadade jag fram i vattnet och fångade slemmiga klumpar av grodägg med bara händerna. Det är ett av mina härligaste sommarminnen som barn, känslan när den där prickiga geleklumpen försiktigt rullar från den ena handen över till den andra. Många av mina vänner hade också groduppfödning hemma. Det var lite utav det man pysslade med på sommrarna, tog hand om sina grodyngel. Endel gick dock hemska öden till mötes. Glömdes bort under semestern och hittades sedan fasttorkade i den lilla glasslådan på balkongen. Andra blev föremål för omoraliska expriment. Men många växte och blev färdiga grodor som under högtidliga former släpptes ut i vattentäckten igen.
 
Sedan jag var liten har jag inte tänkt på detta. Det var därför en överväldigande stund för mig när vi för några veckor sedan hittade en liten sjö full med yngel! Att se mina barn nu vada runt i den grunda sjön, exalterade över att fånga de små liven med bara händerna. Jag blev 9 år gammal igen. Känslan som jag inte haft 17 år kom tillbaka på några sekunder. Det var fantastiskt.
 
Vi lånade hem 25 stycken små liv, i utbildningssyfte. Nu har de fått bakben och "Snabbis" har även fått framben. Vi ser med spänning fram emot när deras svansar ska tillbakabildas. Miljoner år av evolution nerkokad till ett par månaders utveckling från ägg till groda. Är det inte häftigt egentligen?




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: