En dagsvandring på Sandön

Den andra dagen på ön gav vi oss på en långpromenad. Det är ju lite utav det man gör på ön - vandrar. Tur var väl att vi varit där förut sett allt, så vi behövde inte stressa på. Det är nämligen svårt att skynda en tvååring som vill stanna och häpna över varje skalbagge, lyfta på varje mosstuss och samla på sig alla stenar och pinnar som hittas längst vägen. För det blir en del. Men det gick bra. Jättebra! Barnen var otroligt duktiga att gå själva och det vara bara korta sträckor vi fick hjälpa till och bära i selen eller på axlar.
 
Väl framme vid Schipkapasset pausade vi med en varsin kall korv och nyponsoppa. Man får nämligen inte grilla var som helst i ett naturreservat. Men barnen var fantastiskt nöjda ändå. Jag också. Tur att allting smakar så gott ute i naturen, även en kall korv i tillplattat bröd utan tillbehör.
 
Det är många jag skulle vilja ta med hit på en liten må-bra-resa. Jag tror de flesta skulle må gott av det! 
 
Halvvägs till Tärnudden ligger Schipkapasset som var dagens destination.
 
 
En lång skogspromenad blev det, men barnen var fantastist duktiga att gå själva! 
 
 
Små trötta ben fick vila sig i bärselen i mellan åt.  
 
 
Spännande saker hittade vi längs vägen.
 
 
Naturen här är märklig. Från täta lövskogar och vitsippor i massor till karga tallskogar vars rötter slingrar sig som ormar. Dessutom bländande sandstränder och ett djurliv som anpassat sig efter isoleringen på ön. Coolt.
 
 
Vilopaus i blåbärsriset.
 
 
Schipkapasset går genom Höga åsen och grävdes ut för hand av fyrpersonal på 1870-talet för att underlätta transporter mellan öns norra och södra del. Det är svårt att fånga djupet i denna dal, men med Estrid i bild får man lite perspektiv.
 
 
Ni får själva gissa hur min puls mådde efter att ha trampat min höggravida kropp hit upp i lös sand och tallkottar. Men utsikten där uppefrån var enorm! Öns högsta punkt - 42 meter över havet. Lätt värt det.
 
 
 
Jag ♥ dig också, Sandön!
 
 
Den lyckliga dag jag står som Johans brud ska det givetvis ske här.
I öns lilla kapell mitt i en sagolik eklund. Kan det bli bättre?


Terese

Åh, jag blir verkligen sugen på att åka dit. Ser helt magiskt ut.
Jag älskar naturupplevelser och tallskog framför allt.
Jättefina bilder du tagit Pauline!

2013-05-28 @ 15:31:32
Madeleine - Mamma till 3 i USA

Gud va mysigt! Åh kanske ska försöka åka dit nu när man är hemma i sverige..

2013-05-28 @ 16:26:43
URL: http://www.maddes-cali-dreamin.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: