Vad jobbar Pomperipossa med?




Estrid:
Men varför kommer inte pappa hem för?
Jag: Han måste jobba.
Estrid: Jobba för att tjäna pengar?
Jag: Ja, han måste jobba så vi får pengar och kan köpa mat och sånt som kostar.
Estrid: Men om man inte har några pengar då?
Jag: Det finns de som inte har det. Då är man fattig.
Estrid: Hm...
Jag: Och har man jättemycket pengar heter det att man är rik. Fattig och rik.
Estrid: Rik som Pomperipossa!
Jag: Ja, hon har ju så mycket pengar att hon kan bygga ett helt hus av korvar. 
Estrid: Men vad jobbar Pomperipossa med egentligen?
Jag: Haha, jag vet inte...
Estrid: Jobbar hon på pappas jobb? Då kan hon förtrolla honom till en anka, men då får man inga pengar. Haha! 

Det är så härligt att umgås med Estrid, för hela tiden kastas man mellan fantasi och verklighet. Allt är möjligt! Nu har hon blivit väldigt frågvis och ställer ungefär en miljon frågor varje dag. Hon frågar var alla frukter, choklad och vattnet i kranen kommer ifrån, vad alla blommor heter och så fort hon ser något som hon inte känner igen (typ sjögräs) säger hon "Du måste berätta om den där!". 

Mycket att fundera över, mycket saker att svara på. Men det är härligt, varje ålder har verkligen sin charm


Emelie

Det verkar onekligen som att du tar mina ord på rätt sätt Pauline. Jag har, precis som du säger, en grubblande insida som jag försöker beskriva men samtidigt försöker jag göra det med viss humor och ironi.



Haha, ja jag minns att du tyckte om mammas bullar. Och mina blev faktiskt nästan lika goda, enligt pappa smakade de precis som mammas och han antog direkt att jag gjort efter samma recept, vilket jag också hade. Såklart! Men det är liksom inget speciellt med receptet. Det är väl typ ett helt vanligt bullrecept som de flesta säkert bakar efter.



150-200 g smör (riktigt smör)

5dl mjölk

50 g jäst

1/2 tsk salt

ca 1 dl socker

lite kardemumma

ca 1,5 l mjöl



Jag tror hemligheten är att ha riktigt mycket smör i fyllningen (alltså, extra mycket. Ja, det är ju inga nyttiga skapelser detta). Sedan brukar jag antingen bara ha kanel och vanligt strösocker i fyllningen, eller om jag vill ha vaniljbullar så använder jag vaniljsocker OCH vanligt strösocker. (Som sagt, ingen har sagt att dessa är nyttiga, haha) I receptet jag går efter står det att dessa ska gräddas i 5 - 8 min. Jag brukar ta ut dem efter ungefär 6 - 7 tror jag. Då brukar de bli saftiga och goda för mig i alla fall :) Om du testar baka efter detta recept någon dag, måste du blogga om det och berätta hur det gick :) Jag tror du gör jättegoda bullar!



Haha, jag ser att du har stavat mammas namn med C, du minns alltså det :P Det är det inte alla som gör, knappt jag själv faktiskt :)



Kram på dig!

2011-06-30 @ 19:39:52
URL: http://inteallaindianer.wordpress.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: