Samvetet vs. narkomanhjärnan

Finns det egentligen någon som har god självdiciplin? Nu syftar jag på ätbara saker som snabbt försvinner in i munnen. Finns det någon som kan hejda sig? Verkar otänkbart. Sist jag jobbade var det min tur att duka fram fikat. Tidigare under dagen hade jag varit duktig och inte tjuvätit något, men som send from hell står en påse Twist där.

Samvetet talar till mig: "Låt bli! Du som varit duktig hela dagen. Ska du förstöra detta nu?"
Narkomanhjärnan säger: "ÄT ÄT ÄT!"

Efter ungefär ½ sekunds överläggning ger jag mig själv lov att ta en, sen räcker det. Så jag tar en. Men det räcker inte. Innan jag vet ordet av är munnen full och på bordet ligger en liten fin hög av godispapper. I normala fall hade jag aldrig räknat antal godispapper, men bara för att plåga mig själv gör jag det.

17 st.

Vad är det med mig egentligen? Finns det ingen hejd? Jag som brukar prata skrytsamt om hur fri jag är från alla laster här i livet. Varken röker, snusar, dricker kaffe eller alkohol (okej, en gång om året). Tänk om folk då visste att ätbart kunde få mig att bryta löften 17 gånger om? Inte bara sötsaker, utan verkligen allt som går att äta. Som när jag köpt hem ett rödkålshuvud för att göra ett hemma-test av bebisens kön när jag väntade Signe. Var det inte jag som stod och hetsåt stuvad rödkål vid diskbänken sen? Fy farao. Tur att ni slipper se mig live vissa gånger...  



Lilla mormor

Hej Pållan! Saknar dig på FB men så kom jag ju på att du har en blogg. Så nu är jag här och kollar vad du har för dig :) Kramar Anette

2011-01-24 @ 21:39:01
URL: http://nettan-meenmormorjag.blogspot.com/
Annika

Hahaha vad man känner igen sig ;P Jag gör precis likadant som du beskriver. Men för en vecka sen ungefär bestämde jag och min mamma oss för att den som går ner 5kg först vinner, och den som förlorar får bjuda på en lyxig tre-rättersmiddag. Jag hatar inte att förlora men jag älskar att vinna så när min käre sambo köpte bla ostbågar och en stor blandgodispåse så klarade jag mig - tog inte en enda! Detta har alltså aldrig hänt förr. Kände mig jättestolt :) Hahah sen får vi väl se om jag klarar att gå ner 5kg endast på ett utesluta godis. Hälsar man på någon som bjuder på fika så är man ju oartig om man inte smakar :P

2011-01-24 @ 23:36:36
Andrea

Latt som en platt, bara att bli vegan, kan du knappt ata nagot skrap langre :) Jag far kampa for att halla vikten (jag vill ga upp, inte ner) eftersom jag bara ater nyttiga grejer. Men det kanske inte ska ses som nat daligt egentligen, kroppen mar bra av alla fetter som smorjer istallet for att klogga igen :)

2011-01-25 @ 01:14:08
URL: http://thegreenspot.blogg.se/
emma.

haha, känner man igen sig eller? jag brukar tänka att jag tar en macka istället, sen en frukt.... sen bara EN dumle. ..också slutar det med att man ätit hela påsen. plus den där jäkla mackan som skulle få mig att inte äta godiset.

2011-01-26 @ 20:05:40
URL: http://emmatherese.blogg.se/
Frida

Men så är det, man ska inte ge sig själv så mycket skit för det heller. Man får försöka lägga fram realistiska mål i början, te.x att bara äta sötsaker en gång i veckan som lördagar, och sen försöka ersätta god saker med morötter och dipp etc.

Men man kan inte leva livet utan goda saker, livet är för kort, hellre försöka träna lite mer och unna sig själv.

2011-01-30 @ 20:53:21


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: