Denna rubik blir bara en lång, ful svordom.

Länge sen jag skrev något. Jag mår inte toppen, det är inge roligt att skriva då.

Det är så mycket saker som hänger i luften. För mycket saker. Fram tills igår har jag väntat på besked om två tjänster för min del, en i Uppsala och en på Gotland. Nu har jag fått veta att det inte blir något här på Gotland, men för tjänsten i Uppsala är dörrarna fortfarande öppna. Jag hoppas. Det skulle vara en kul utmaning. Men då ska vi alltså flytta tillbaka. Det förutsätter att Johan är pappaledig. Men vart ska vi bo då? Stannar vi på ön står vi som tvåa i kö till en perfekt lägenhet nära dagis. Det hade också varit bra. Men då vet vi inte hur det blir med jobb... 

Som om inte detta vore nog så kom idag ett riktigt skitbesked från Försäkringskassan. Det var länge sen jag var så arg. Det var längesen jag grät och hulkade som ett barn. De har beslutat att nolla Johans ersättning. I praktiken innebär det att han inte kan vara föräldraledig med Signe överhuvudtaget och att jag inte har någon möjlighet att ta den här tjänsten i Uppsala om jag skulle få den. Det innebär att stannar på ön ett tag till. Oavsett om vi vill det eller inte.

Jävla skitliv. Jävla borgarregering. Jävla byråkratiska svin! Jag orkar inte ta några detaljer, men i stora drag är det så här: Johan jobbade extra när han pluggade så en termin valde han att inte ha studielån eftersom vi kunde leva på pengarna han jobbat ihop. Bra, kan man ju tycka. Men i Försäkringskassans ögon saknar han inkomst då han inte tagit lån. Så han förlorar sin ersättning. Det lustiga är att han ändå skulle ha blivit betalningskyldig CSN eftersom han tjänat för mycket för att ens få ta studielån... 

Jag pratade med Försäkringskassan i höstas enkom för att höra allt ingenting ser konstigt ut, att vi inte ska få detta som en obehaglig överraskning. En vänlig herre förklarar lugnande att allt är i sin ordning. Tills idag när Idiotkassans mest omänskliga handläggare ringer och meddelar noll i ersättning. Eftersom Johan saknat inkomst. Förstår inte varför det ska vara så svårt att ta en "lagtext" och applicera på en mänsklig situation? Det är ju precis därför en människa gör dessa arbetsuppgifter och inte en dator.

Vilket snedvridet samhälle! Man straffas om man vill leva för pengar man jobbat ihop själv i stället för att ta lån. Politikerna pratar sig varma om jämställd föräldraledighet, men har ett system som gör att den ena föräldern av ekonomiska skäl tvingas ta alla dagarna själv. Barn ska inte förhindra karriären, men detta innebär för mig att jag kan tvingas tacka nej till en bättre tjänst då Johan inte har någon föräldrapenning. Det svar vi fått tidigare spelade nu ingen roll, eftersom kvinnan jag pratade med idag påstod att allt jag sa var lögn. Förresten är Signe snart 4½ månader och vi har ännu inte fått några pengar för Johans 10-pappadagar...

Nu är jag så trött på allt. Känner mig maktlös. Vill bara blunda och låta allt försvinna. Jag hatar mig själv och jag hatar mitt liv. Eller nej, inte egentligen. Men just nu känns det så. Mest av allt hatar jag Försäkringskassan.

Ni förstör familjer. Tack!


Jessica (mamma till T)

Men va fan?

Jag blir också så himla upprörd, arg och ledsen när jag läser!!

Så himla sjukt! Jag fattar inte?! Nej.. det spelar ingen roll hur många gånger någon skulle försöka förklara för mig, så fattar jag inte. Varför ska inte Johan få någon föräldrapenning?!

Förstår om du tycker allt är skiiiit Pauline! Jag gör det!

Kan inte göra annat än hålla alla mina tummar och tår för att det ska lösa sig till det allra bästa för dig och lilla familjen!

Suck alltså..

Stor kram till dig!

2011-02-03 @ 23:11:04
Andrea

Assa skoja inte, vilket javla skit. Forsakringskassan har nog inte gjort nagon manniska glad nagonsin, jag kanner bara folk som fatt skit fran dem. Det ar sa sjukt att det ska vara sa, att folk ska fa besked fran dem och sitta och grata, och avra helt maktlosa. For det ar man ju! Vad kan man gora, det ar deras lag och man kan bara folja den. Vi borde egentligen enas och storta dem... de forpestar ju folks liv...

Fy fan sager jag, det ar illa. Regeringen maste bytas ut och det snabbt, jag hoppas folk fattar det till nasta val. Man skulle behova ett nytt parti helt enkelt, ett nytankade parti som lever i den har varlden och inte i deras fantasivarld dar allt later sa fint pa papper men inte funkar alls i verkligheten... suck.

Sta pa dig Pauline, du har anda din fina familj att gladjas och styrkas av. Efter att jag har volontararbetat har ute i Arizona och fatt hora en hel dros med olika livshistorier sa ska jag inte klaga pa nagonting framover. Fy fan vad bra man anda har det, fast Sverige har gatt ner sig lite sa ligger vi anda valdigt bra till. Och du har dessutom en karl och barn, och familj och slakt som alskar dig, ett hem och halsan.

Du far gladjas over det och ge Forsakringskassan fingret!

2011-02-04 @ 00:34:34
URL: http://thegreenspot.blogg.se/
Andrea

Men... får han inget alls? För även om man inte har någon inkomst så är man väl berättigad till en lägstanivå, 180 kr per dag eller vad det nu är? Det händer ju faktiskt att även folk som inte har jobbat får barn och de ska ju leva på nåt de också.

2011-02-04 @ 02:34:11
rebecka

ÅH vad jobbigt :( Vad har ni för plan nu?



Du kan inte vara mammaledig och få tjänsten sen då?

2011-02-04 @ 07:33:44
URL: http://www.minmoa.se
Pauline:

Andrea: Jo, han är berättigad till en lägstanivå på 180kr/dag innan skatt. Jag vet inte hur andra har det, men med den ersättningen har han inte råd att vara hemma. Det hade varit en annan sak om han inte jobbat och därför inte har någon inkomst att beräkna ersättningen på. Så var det ju för mig när Estrid var liten, eftersom jag kom direkt från gymnasiet. Men när man HAR jobbat och HAR gjort sig förtjänt av en bra föräldrapenning, som man sedan förlorar för att man vill utbilda sig, det tycker jag det är riktigt skitaktigt.



Förresten kan man inte säga att föräldrapenningen är "fyst" eller "skyddad" när man pluggar. För det är inte sant. Den är det bara om man TAR STUDIELÅN och det är en jävla skillnad.

2011-02-04 @ 08:22:36
Pauline

Rebecka: Jag vet inte vad vi har för plan. Vi måste stanna på ön i alla fall eftersom det är här Johan har jobb. Så får jag ta hela föräldrledigheten. Så antagligen blir det så att vi stannar här 1 år till och flyttar hem när det är dags för Signe att börja på dagis (1½ år gammal).



Det är bara hålla tummaren att vi får den där lägenheten som vi väntar på.

2011-02-04 @ 08:27:24
Stephanie

Vännen, jag förstår att det känns jättejobbigt. Men, hur det än låter, så kommer det lösa sig och det kommer bli bra till slut. Även om det inte känns så nu.

Ni kommer hamna där ni verkligen vill bo, och det kommer lösa sig med alla praktiska detaljer. Låt det ta sin tid.

Kram

2011-02-04 @ 09:34:30
Annelie

Men jösses, vad är det för fel på Försäkringskassan!

Tänker på dig o familjen...Helt plötsligt ´blev mina "jobbproblem" väldigt små!



Jag pluggade ju när jag fick Axel...Då blev min föräldrapenning baserad på det jag tjänat innan studierna...Men då tog jag iochförsig bidraget...inte lån. Det är sjukt att man ska bli "straffad" bara för man väljer att inte leva på dstudielån! Det är helt sjukt att de inte informerar en hur man kan skydda sin föräldrapenning...det är som att dom vill att man mister det!



Skickar massa styrka o mod från mig o familjen i Borås!

2011-02-04 @ 12:08:27
Pauline

Annelie: Ja, systemet är så bakvänt. Nu har vi ändå så att vi klarar oss och på ett eller annat sätt löser det sig eftersom vi är två person, men jag tänker på alla som INTE har något annat alternativ och i pricip hänvisas till socialbidrag. Vad är det för samhälle? Ska man straffas för att man väljer att jobba och tjäna sina egna pengar? Trodde det var något POSITIVT.



Väldigt dålig information. Jag tänker också på dessa "föräldrautbildningar" man får gå när man väntar barn, inte ETT ORD om Försäkringskassan och hur viktigt detta är. Det kan ju avgöra människors framtid! Konstigt också att alternativet ens finns att avstå stuidestöd om det i praktiken innebär att man utesluts från samhällets skyddsnät. DÅLIGT!

2011-02-04 @ 13:31:42
Johanna

Försäkringskassan är ena jäkla idioter alltså, jag hoppas innerligt det löser sig för er så smärtfritt som möjligt & att Försäkringskassan inte förstör allt för mkt för er. Hade jag varit dig hade jag tagit jobbet i Uppsala, allt annat praktiskt löser sig på ett eller annat sätt, men det är ju min filosofi och alla lever inte efter den :) Lycka till med allt ! Kram

2011-02-04 @ 23:38:08
URL: http://ioana.blogg.se/
Lisa

Men vad JOBBIGT Pauline! Tycker uppriktigt synd om er!



Det jag lärt mig efter föräldraledigheten med Svante (då jag också blev nollad) är att kolla upp ALLLT med FK i förväg, ha papper på allt och aldrig, aldrig, aldrig vara ute ur "systemet" på något sätt för då blir man nollad direkt...



Men vet du. När Johan jobbat upp en ny SGI, alltså efter 180 dagars jobb, då borde man ju räkna ut en ny SGI på honom? Eller?



Kram gumman!

2011-02-05 @ 10:57:40
Jessica

Åh, jag vet hur de är! De ska då alltid krångla till det på något sätt, nästan som om de letar efter något att bråka om...



Otroligt att höra (läsa) allt detta, jag hoppas allt löser sig snart. Så fort man fått en pusselbit på plats så brukar resten gå av bara farten. Önskar verkligen att allt ordnar sig!

2011-02-05 @ 17:32:45


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: