Vecka 38

Nu är det minsann inte långt kvar! Fortfarande går det väldigt bra och jag mår fint. Visst är det tungt och jag känner mig som en valross ibland, men överlag ska jag inte klaga. Jag är ändå inne på sluttampen och har inga större krämpor.  

Var på MVC i Visby för rutinkontroll i går. En söt liten gumma som visade sig vara min nya barnmorska tog i mot oss i väntrummet. Vi pratade om hur graviditeten varit, mina tankar inför förlossningen och skrev ett litet förlossningsbrev tillsammans. Lite andra rutiner har de här också. De skriver journalerna för hand, lyssnar på bebisens hjärta med en trätratt (också ur högtalare) och tar urinprov vid varje besök. Det känns bra. Mottagningen här är mycket mindre, mysigare och det kändes direkt som om jag fick en närmre kontakt med min barnmorska. Hoppas stämningen är likadan uppe på förlossningen, då kommer jag känna mig väldigt trygg!

Magen hade i alla fall vuxit sedan sist och SF-måttet ligger nu på 35 cm. Bebisens hjärtljud slog 132 slag/minut, och huvudet är nu fixerat i bäckenet. Allt bra med andra ord! Måste också skriva att jag senaste veckan varit övertygad om att det blir en pojke. Det går ju lite upp och ner det där med mina gissningar, men en pojke blir det nog allt! Fråga mig nästa vecka kanske jag ändrat mig :)



Mår:
Stor och tung, men mår bra. Hoppas kunna få lite mer tid att fokusera på mig själv och förbereda mig mentalt inför förlossningen nu när flytten och allt lagt sig. Jag behöver det.

Vikt: +11 kg (oförändrat sedan 3 veckor tillbaka)

Dagar kvar till förlossning: 19 st


Sophia

Det låter mysigt med mvc i Visby. Faktiskt så lyssnar min barnmorska också med trätratt, här mitt i Stockholm.

Skönt att huvudet är på plats. Så är inte fallet här. Sist låg han med huvudet upp under mina revben nästan. Men jag har ju lite längre tid kvar. Hoppas du får den tid du behöver för att ladda för förlossningen nu.

2010-09-02 @ 10:19:16
Erika

fina fina magen!

jag tror också du får en liten gosse :)



kram

2010-09-02 @ 10:40:22
URL: http://stoltmammatillmira.blogg.se/
Annika

Ja det sägs väl att om hjärtljuden är låga blir det oftast en kille och tvärt om. Våran bebis har också låga hjärtljud så det blir säkert en kille till, skulle dock vilja ha en av varje, men men, får väl försöka fler gånger ;P

2010-09-02 @ 11:03:28
Pauline

Fast det där med hjärtljuden vet jag inte om man ska gå så mycket på.



Estridhs hjärtljud låg mellan 130-140 slag/minut och när jag låg i magen var det ungefär det samma. Den här graviditeten har ju hjärtljuden legat på allt i från 130-150 vilket egentligen inte säger någonting :) Det går ju upp och ner hela tiden. När jag var in på förlossningen i v. 32 och de tog CTG så kollade jag hur den registrerade hjärtljuden. Och under de 20 min jag låg där varierade dem mellan 128-155.



Vi får väl se vad det blir! Det är så spännande och jag är så nyfiken så jag dör!

2010-09-02 @ 11:10:04
Lisa

Fino!



Jag kommer ihåg när vi lärde känna varandra, då trodde du att du skulle få en flicka efter Estridh, som andra barn. Om man inte räknar den sena aborten (tycker mig minnas att du kallar det för det, vill inte kliva på en öm tå) så kanske det blir två små systrar på rad :-)

2010-09-02 @ 11:56:29
rebecka

fin mage :) har du mkt förvärkar?



När Estrid ligger ner i viloläge i syskonsitsen, hamnar hon med huvudet på metallstången eller är hon kortare än så?



2010-09-03 @ 07:43:56
URL: http://www.minmoa.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: