Mitt förlossningsbrev

Jag tycker det varit lite svårt att sätta fingret på vad jag tänker inför förlossningen. Kändes lite fånigt att skriva ett förlossningsbrev, men för att samla tankarna lite har jag i alla fall fått ihop ett. Jag hoppas barnmorskorna får en bra bild av hur vi önskar oss förlossningen och hjälper oss så gott det går utifrån våra tankar!



GENERELLT
Jag ser fram i mot förlossningen! Känner mig trygg med Johan som stöd och hoppas att vi tillsammans får en lika fin upplevelse som förra gången. I största möjliga mån vill jag ha en naturlig förlossning med så lite yttre påverkan som möjligt. För att hitta ett lugn och inre fokus behöver jag stöd från barnmorskan men också utrymme att få lyssna på min egen kropp. Jag önskar att barnmorskan coachar mig under de olika skedena men samtidigt låter mig känna att jag föder, och inte blir förlöst. 

SMÄRTLINDRING
Vi har gått en profylaxkurs och jag hoppas kunna klara mig långt genom att andas genom värkarna. Sen provar jag gärna lustgas, akupunktur och bad. I första hand vill jag använda naturliga smärtlindringsmetoder och inga mediciner som påverkar barnet negativt. Men jag tar tacksamt emot tips från barnmorskan kontinuerligt om vilka metoder som kan hjälpa i olika skeden, för att fatta beslut efter hand.
EDA var bra för mig under förra förlossningen, men hoppas ändå klara mig så långt som möjligt utan. Däremot vill jag gärna veta när det är sista chansen att få denna bedövning. 

FÖRLOSSNINGSSTÄLLNING
Jag är positiv till upprätta ställningar och vill att barnmorskan uppmuntrar och påminner mig om att röra på mig, om detta är bra för förlossningsprocessen. Mot slutskedet ser jag framför mig att jag sitter på en förlossningspall med Johan som stöd bakom. Jag vill inte ligga platt på rygg, om inte detta är det bästa för barnet såklart. 

UTDRIVNINGSSKEDET
Under krystningen får barnmorskan gärna ge feedback och vägleda mig, men samtidigt ge mig utrymme att få prova själv och göra detta till vår egen förlossning. Självklart vill jag att barnmorskan hjälper mig att undvika bristningar! 

NÄR BARNET ÄR FÖTT
Om situationen tillåter vill jag ta i mot vårat barn själv och lägga upp det på mitt bröst, torka av den och hålla den nära kroppen. Vi vill själva se efter vilken sort det blev, Johan vill klippa navelsträngen och inte stressa med att väga och mäta den lille.

Jag har full förtroende för personalen och att ni på bästa sätt kommer hjälpa oss att få ut vår lilla bebis till världen! Förhoppningsvis med känslan av att vi klarade det med egen kraft och stöd från er!



Ungefär så ser det ut! Är det något som låter konstigt? Luddigt formulerat? Otydligt? Onödigt långt?

Utöver detta känns det som situationen får bli som den blir, det går ändå inte att planera i förväg. Men om vi fick en förlossning som ovan skulle jag vara helnöjd! Förra gången hade jag värkar hemma i 12 timmar (öppen 3 cm), hade värkar i ytterligare 12 timmar på sjukhuset innan jag krystade ut henne på 25 minuter. Slutet på förlossningen gick jättebra, men hade gärna haft en kortare latensfas! Som omföderska går det ju ofta fortare så jag hoppas på det.

Ja, det dröjer ju inte så länge tills vi får vårat facit! Nu är Johan hemma också så allt känns lugnt. Nu kan bebisen komma när den vill! Vi är beredda ♥



Grandinar'n

Tycker det va ett helt underbart förlossningsbrev!! :)

2010-09-11 @ 20:01:29
URL: http://ceekaay.blogg.se/
Stephanie

Vi kommer att skaffa en baybtravel dublin. Jag har gillat den bäst hittills. Så det blir en sån vi kör på. Vill ha med svängbara hjul nu. Till Alexander hade vi en emmaljunga duo edge. Den var kanon förra vintern då den kändes super stabil och sådär. Men jobbigt förövrigt. Jag tycker dom är så otymliga speciellt att ta med i bilen med. Allt ska plockas i sär för att få plats.



Och babytraveln blir jätte liten. Även som syskonvagn. Sen har jag flera vänner som har just den vagnen och har rosat den en massa. Så det känns som ett bra val. :)

2010-09-11 @ 22:37:34
URL: http://stephanieronning.blogg.se/
Stephanie

Ditt brev var inte det minsta luddigt. Du skriver utförligt och bra om hur just " ni " vill ha eran förlossning. Jag tycker att det var jätte fint skrivet :)

2010-09-11 @ 22:44:56
URL: http://stephanieronning.blogg.se/
Lisa

Jättebra!

Bra att du vill föda så naturligt som möjligt också. Har läst lite om värkstimulerande dropp och EDA och det verkar vara mycket som KAN gå snett med båda ovanstående.



Önskar dig stort LYCKA TILL när det väl är dags, hoppas att det blir som du tänkt dig!

2010-09-13 @ 19:51:43


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: