Cirkus Wictoria

Oj, vad dagarna rusar förbi! Det är så när man har semester tillsammans. Men jag tänkte i alla fall visa när jag och Estridh var på Cirkus Wictoria i fredags. Det är verkligen evigheter sedan jag själv var på cirkus, därför var det nog minst lika kul för mig som för Estridh :)

Till hennes stora förtjusning hade de massor av djur, hästar, kameler, katter, getter, lamadjur och hundar bland annat. Såklart ett par clowner och några akrobater som både gick på lina och jongulerade med fötterna. Det är en speciell känsla ändå att sitta inne i cirkustältet, känna lukten av hö och hästar och vänta med spänning på nästa nummer. Även om föreställningen var två timmar lång och sent på kvällen (för henne) så älskade hon det verkligen och ville inte åka hem!

Vi hade jättebra plaster på första parkett och fick se alla djur och uppträdanden på nära håll. Här är lite bilder!



Rök och lampor i manegen




Förväntansfull tjej undrar vad som ska hända!




Här sitter vi tillsammans!




När clownerna kom in i managen riktades ljuset på Estridh, och de gav henne en ballongblomma. Gissa om hon var mallig över den sen?!




En tjej som var med på Talang 2010, men nu skjuter hon pilbåge på Cirkus Wictoria.




Det var häftigt att sitta längst fram när de stora kamelerna uppträdde!



Egentligen har jag lite dåligt feeling inför djur som uppträder på cirkus. Man undrar ju om de verkligen har det bra? De får transporteras långa sträckor, tränas och göra en massa onaturliga saker för att få godis. Men de här djuren såg faktiskt ut att ha det riktigt roligt när de visade vad de lärt sig. Tjejen som hade hand om dressyren var duktig och jag tror ändå att djuren har det bra där. Jag hoppas det!

Vi hade i alla fall en jättekul kväll tillsammans och det var helt klart något vi skulle göra om :)


Sara Noomi

Reglerna om djurhållning på cirkus är i Sverige ganska hårda, det är säkerligen inte perfekt men på de stora cirkusarna (ex. Wiktoria, ju större den är ju mer press...) lever djuren antagligen mycket bättre än på många andra platser. Att de tränas är mest positivt eftersom de behöver aktiveringen (man får enligt lag inte träna djur mer än vad de klarar fysiskt och psykiskt, förhoppningsvis följer man det).



Djuren har det säkert inte perfekt men jag är övertygad om att många djur på cirkus mår bättre än många djur på djurparker...



Jag är inte säker, men jag har för mig att länsstyrelsen ska göra minst 4 icke föranmälda besök på cirkusar per år, men jag kan ha fel. Minst 14 innan första föreställningen för säsongen skall cirkusdirektören själv begära en koll.



Kram,

Noomi

2010-08-03 @ 13:37:53
URL: http://imoon.blogg.se/
j

djurplågeri med circus , djuren far så illa så illa =(

2010-08-06 @ 23:29:09


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: