Till min son

Känslan av att vara tom men samtidigt ha så mycket känslor som bara måste ut, fyller min kropp. Mitt hjärta har stannat. Chock. Förtvivlan. Sorg. Allt på samma gång och det är svårt att tänka klart ibland. Ändå vill jag sätta ord på vad jag känner. Sätta punkt.

Måndagen skulle varit en fin dag. Vi skulle fått fina bilder med oss hem efter rutinultraljudet på vår lilla bebis. Vi skulle snart äta lunch tillsammans efteråt och vara ännu ett delmål närmre livets finaste mirakel. Men plötsligt vänds hela min verklighet upp och ner. Det som senare skulle bli vårat besked är igenting man någonsin kan förberda sig på. Det är inget man räknar med. Händer det här verkligen mig? Låt mig vakna. Snälla. 

Men vi vaknade aldrig upp. Det kommer nog ta lång tid innan vi gör det. Tills dess vill jag skriva de här raderna, sätta ord på allt som inte rymms i mig längre.


Min fina lilla son,

Jag fick bära dig under mitt hjärta i 20 veckor, och där kommer du alltid finnas med mig.
Jag är ledsen för allt som inte blev. Alla drömmar som försvann, längtan, framtiden och allt vi skulle gjort tillsammans. Trots att risken bara var en på 50.000 hade vi inte oddsen på vår sida. Inte den här gången. Men jag hoppas och tror ändå att din tur att få komma till världen kommer, och då ska vi ge dig en frisk kropp och ett hjärta som kan slå hela livet ut.

Nu har det gått två dagar sedan jag födde jag ut dig till världen. En kall och hård värld som tycks vara fruktansvärt orättvis ibland. Det är de svåraste jag någonsin gått igenom. Ändå känns det skönt att vi fick träffa dig, hålla dig i våra händer och säga hejdå. Jag vet att vi kommer få fler chanser, fler chanser att uppleva livet tillsammans.

Mamma och pappa älskar dig.


Maria

Tusen styrkekramar till er!

2009-11-14 @ 11:34:21
URL: http://maariahs.blogg.se/
Malin, Alice & Lowes mamma!

Åh :`( Jag vet inte vad jag ska säga, tårarna rinner!

Vad orättvist livet kan vara! Jag är så ledsen för eran skull! Jag beklagar det ni fått gå genom!



Skickar en styrkekram!

2009-11-14 @ 11:43:46
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Anki

=(

jag ska inte säga att jag vet hur ni känner, men jag vet hur vi kände oss när vi miste det vi trodde skulle bli vår framtid.

det är ingen tröst, men det kommer fler skepp.



många styrke kramar!

2009-11-14 @ 11:53:47
URL: http://annkristinjenssen.blogg.se/
Emma Silverberg

åh, herregud... Jag tänker på er och jag tänker på er fina son. Vila i frid lilla barn!

2009-11-14 @ 12:02:13
freja

började gråta när jag läste texten. kan inte förstå hur du känner dig men hoppas att du och din sambo tar er igenom detta på bästa sätt.



brukar läsa ibland utan att kommentera men tycker inte att man läser nått sånt här utan att visa att man tagit del av det.

2009-11-14 @ 12:17:46
URL: http://stocktownstories.blogg.se/
liljan

Åh jag är så fruktansvärt ledsen för er skull....

det finns inga ord i hela världen som kan trösta,det vet jag.

Det är alltid er son och ni kommer ju alltid vara hans föräldrar.

stora kramar till er i denna svåra stund...

2009-11-14 @ 12:32:59
anne

åh NEEEEJ!!!! Beklagar sorgen! Kan inte fatta, det kan nog ingen, varför????? Massa kramar och styrka. Tänker på er!!!

2009-11-14 @ 12:34:35
URL: http://lyckligmamma85.blogspot.com
anne

tog ni bilder? lägger du om nånstans? vill så gärna se erat mirakel, OM ni själv känner att ni vill dela med er...

2009-11-14 @ 12:36:09
URL: http://lyckligmamma85.blogspot.com
Anonym

Beklagar det som hänt =( usch vilken hemsk upplevelse =( Stackars er ta hand om varandra nu!!

2009-11-14 @ 12:44:42
Nathalie

Pauline.

Jag gråter när jag skriver detta, ingen smärta är så orättvis som att förlora sitt barn.

Jag är så otroligt ledsen för er skull, tänker på er massor. Jag kan inte förstå att det är sant !

Ta hand om er nu!!

Många styrke kramar!

2009-11-14 @ 13:02:08
sandra

Men nej, jag fick tårar i ögonen när jag läste :[ Jag vet inte vad jag ska skriva.. det finns nog inga ord som hjälper. trots att vi inte känner varandra så finns du ändå i mina tankar. har följt din blogg i säkert 2 år nu.

ta hand om er.

2009-11-14 @ 13:02:43
TeSS

Det är med tårar i ögonen jag skriver.

Världen är så orättvis och kall.

Vill bara skriva att jag tänker på er!

Många kramar

2009-11-14 @ 13:14:13
Lisa

Pauline. Finner inga ord. Beklagar verkligen...

2009-11-14 @ 13:33:45
Anonym

Vad hemskt! Jag beklagar verkligen sorgen!!

Finns nog inga ord som kan trösta nu...



kram

2009-11-14 @ 13:44:20
Julia

Stackars, stackars er! Vad fruktansvärt:(

2009-11-14 @ 14:01:17
Alexandra

Det finns inget att säga. Inget som kommer att göra så att "det känns bättre" men jag skickar en STOR kram till dig och lilla familjen!

Lina

Jag vet att mina ord inte hjälper men jag vill ändå säga att jag är fruktansvärt ledsen för er skull. Att mista ett barn är det värsta man kan vara med om. Massor med kramar till er!

2009-11-14 @ 15:19:24
URL: http://kvadratmeter.blogg.se/
Andrea

åh nej, mitt hjärta stannade av bara rubriken. fy så hemskt. all styrka till er <3

2009-11-14 @ 15:58:08
URL: http://www.gladadjuren.org
Sara

Kan inte säga annat än att jag beklagar sorgen. KRAM

2009-11-14 @ 16:22:00
URL: http://saraengstroem.blogg.se/
Anonym

Jag beklagar verkligen. Finns nog ingen i världen som kan ens föreställa sig din smärta. Jag har följt din blogg väldigt länge och jag hoppas ni tar er igenom detta och kan fortsätta. Ni verkar ha en helt underbar familj, fokusera på det.



2009-11-14 @ 16:47:48
URL: http://xandrasbebis.blogg.se/
Andrea

Pauline, jag vet inte vad jag ska säga. Jag känner ju inte er alls egentligen även om det känns så efter att ha följt dig ända sedan du väntade Estridh (då på bdb). Jag blev så glad för er skull när jag läste att Estridh skulle få ett syskon. Jag är inte själv förälder och kan inte föreställa mig hur det är att förlora ett barn. Jag har förstått det som att du har en stor och fin familj och hoppas att du och Johan (och Estridh i den mån hon förstår vad som hänt) får mycket stöd från dem.



Kramar.

2009-11-14 @ 17:21:19
Sandra

Jag beklagar verkligen sorgen! En stor kram till er alla!

2009-11-14 @ 17:28:41
URL: http://zapatoo.blogg.se/
karolina

Beklagar verkligen! Förstår att det måste vara fruktansvärt. Kramar till er.

2009-11-14 @ 17:40:52
Malin

Beklagar verkligen! Stå på er! Förstår att det inte är läge att fråga men vad menas med 1 på 50.000? Är det så för alla? Hoppas ni förstår att jag inte frågar av okänslighet utan av brist på kunskap. Hur har det gått med Ethrid i allt detta? Hade du vaccinerat dig mot svininfluensan? Ni är en fin och stark familj som klarar detta! kram

2009-11-14 @ 18:04:58
Madde

Så fruktansvärt tråkigt och tungt. Ingen ska behöva uppleva detta. Tänker på dig och familjen, livet ÄR hårt. Lyckan och livet kommer åter och som du skriver - en dag föder du denna lilla själ till ett friskt och långt liv. Ta hand om er kära. Kramar Madde.

2009-11-14 @ 18:51:47
URL: http://sokratess.blogg.se/
trogen bloggläsare

Näe fy fan!



Finns inte ord för vad som har hänt.



Jag vet att Johan är en toppenmänniska som alltid finns där för dig. Och att du finns där för honom. Har lärt känna Johan för några år sedan i en kurs.



Jag hoppas ni kommer att kunna se framåt vartefter och leva vidare med sonen i era minnen!



Ta vara på den fina familj du har och vi är många bloggläsare som tänker på er.

2009-11-14 @ 18:51:48
Susanne Löf

Det här är något som ingen ska behöva gå igenom. Jag sitter här med gråten in halsen och en klump i hjärtat. Såna här saker ska inte få hända.



Jag beklagar verkligen, jag kan inte berskriva i ord hur ledsen jag är för eran skull.



Jag vet att det var länge sedan vi träffades och vi har inte den bästa kontakten längre, men behöver du prata så lyssnar jag gärna.



Jättemånga kramar till er.

2009-11-14 @ 18:55:01
eva

jag är så himla ledsen för eran skull, finns inget hemskare än att förlora sitt barn. Ingen kan förstå vad du går igenom just nu. finns inget man kan säga för att göra det bättre. alla kramar till er!!!

2009-11-14 @ 20:04:53
Hanna

Jag har följt din blogg ett tag. Vill bara som alla andra skicka en rad för att visa mitt stöd i denna svåra stund. Ni har stor kärlek och styrka inom er lilla familj, det behövs i en svår stund som denna.



Ta hand om er.

2009-11-14 @ 22:19:01
Annika

Vad ledsen jag blev :,( tänker på er, fast jag inte känner er, men det känns ju som man gör det eftersom man följt din blogg ändå från start.

2009-11-14 @ 22:46:52
marie

beklagar så oerhört mycket! vet inte riktigt vad jag ska säga mer än att jag är så fruktansvärt ledesen!

Stor styrkekram!!!

2009-11-14 @ 23:16:24
URL: http://sezzan85.blogg.se/
Petra

Men gumman....fy! :( beklagar verkligen er smärta som ni känner. Det måste vara det värsta att förlora ett barn! Jag skickar massor med kramar till er! Låt sorgen ta tid. KRAM KRAM KRAM

2009-11-14 @ 23:27:00
URL: http://petraplutt.blogg
Josefine

Det högg till i mitt hjärta då jag läste detta, jag beklagar sorgen och jag känner med er! Ta hand om er!

2009-11-15 @ 12:21:18
URL: http://blog.tomakeitreal.se/
Linn

Det är med en klump i magen och med sorg i hjärtat jag skriver att jag verkligen beklagar det som hänt er! Har följt din blogg under lång tid och blir alltid lika glad när det kommer ett nytt inlägg, men bara rubriken på detta inlägg fick mig att få tårar i ögonen. Ta nu hand om varandra och låt sorgen ta den tid den behöver! Varma styrkekramar från en trogen läsare

2009-11-15 @ 13:22:09
Charlotte

Man finner inga ord! många tankar går till er just nu...

Ta hand om varandra!

2009-11-15 @ 14:09:28
URL: http://yttepytts.blogg.se/
Anna

Tänker på er. Önskar jag kunde trolla bort det onda. Jag vet vad ni går igenom och jag gråter när jag läser din vackra hyllning till er son. Du har en fantastisk förmåga att sätta ord på de känslor många stänger inom sig. Fortsätt så. Det här kommer ni alltid att bära med er. Det bleknar så småningom och man lär sig att leva med det. Men glömma er son kommer ni givetvis aldrig att göra. Han är ju en del av er och kommer så alltid att vara.



Många varma kramar till er

2009-11-15 @ 15:48:39
Andrea

Jag kom på att jag vill tipsa dig om Ludmilla Rosengrens blogg, ludmilla.se. Hon har också förlorat ett barn, visserligen under och av helt andra omständigheter och orsaker men hon skriver mycket bra och tänkvärt kring sorg, livet och döden. Hon är själv gravid nu och skriver en del om det också.



Kramar till er alla tre.

2009-11-15 @ 17:09:18
Jessica

Kära vän... Vad säger man... Tänker på Er framför allt! De största kramar!!!!!!!!!

2009-11-15 @ 17:57:59
Annelie

Skickar er min tanke...

2009-11-15 @ 19:58:37
Charlotte

Det är svårt att veta vad jag ska säga...Det finns nog tyvärr inga ord som tröstar eller lindrar nu... Beklagar verkligen...Så ledsen för er skull...Tänker på er..Men lita på att solen kommer lysa för er igen. Jag känner inte dig, men jag har läst din blogg sen start och jag tror att du är stark Pauline. Du klarar det här. Kram

2009-11-15 @ 20:30:36
URL: http://konfekt.blogg.se/
rebecka

men vad hemskt :( Vad hände? :(

2009-11-15 @ 20:36:32
URL: http://www.minmoa.se
Rose-Marie

Hej min fina vän! Det gör så ont i mitt hjärta att du, Johan och Estridh tvinngas gå igenom det här och att er son inte får uppleva livet som det var tänkt. Tiden läker inte alla sår men såren blir lättare att leva med. En jättekram från lilla mig...

2009-11-15 @ 20:48:51
Hanna Norgren

En pojke, vad fint! En dag kommer han till er för att stanna!

2009-11-15 @ 21:28:23
Maria Moutran

Pauline,



Ibland kommer nattsvarta

skuggor förbi.

Då slutar en saga

då somnar en vind,

och allt blir så stilla

som tårar mot kind.



Men en dag reser ni er upp och välkomnar er son till livet.



Inga mer ord utan massa kramar istället.....



/maria

2009-11-15 @ 23:09:33
karolina

usch tårarna rinner.. Jag lider med er.. Kramar

2009-11-16 @ 14:29:04
URL: http://karolinaochzac.blogg.se/
Grandinar'n

Men herregud!!! Beklagar verkligen Pauline... :( Fy va hemskt... Sitter och grinar här nu... Usch. Sänder en tanke till er.

2009-11-17 @ 18:53:38
URL: http://ceekaay.blogg.se/
Lisa

Jag beklagar verkligen, brukar kika in här ibland och kände att det värkte i hjärtat när jag läste detta. Ta hand om dig och din fina lilla familj. Kram!

2009-11-18 @ 14:07:03
Cristin

Hej!

Jag beklagar verkligen er sorg och vet vad det vill säga då jag också fick uppleva detta fruktansvärda i vecka 20. Jag födde också en son och den känslan går verkligen inte att beskriva. Det är nu 2,5 år sedan detta hände men känns fortfarande som igår. Man minns allt och har smärtan kvar inom sig, men det går ändå. Livet lunkar på.



Ta verkligen hand om varandra nu, ge er tid att sörja, gråt och håll inte allt inom dig! Prata mycket om ni tycker det känns bra!

Jag tänker på er och er lille son!

2009-11-19 @ 20:44:48
URL: http://chanies.blogg.se/
Emma

Jag har följt din blogg ett tag nu och ville bara säga att jag verkligen beklagar. Jag kan inte föreställa mig hur det känns.. Ni verkar vara fantastiska föräldrar och jag önskar er allt gott, ta hand om er!

2009-11-19 @ 21:39:29
Katarinaz

tårarna rinner fyvad fin skrivet.

KRAMAR till er <3

2009-11-27 @ 02:52:10
URL: http://katarinaz.blogg.se/
sabina

åh fy vad fruktansvärt!

jag sänder en tanke och många styrkekramar!

2010-01-03 @ 15:41:23
URL: http://sabinabergstedt.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: