Det blev två små tillslut!

Våran lilla kaninfamilj har fått tillökning nu! I går hittade vi två små rosa ungar som säkert bara är ett dygn gamla i deras lilla bo. Jag hade ju givit upp hoppet om att det skulle bli några ungar, eftersom Lea varken boade eller blev tjockare. Men igår uppdagades på ett ganska lustigt sätt...

Jag skulle hänga tvätten. Johan kommer ut och säger "Titta där!" och pekar mot garaget. Där sitter en liten fyrbent krake som jag direkt tror är en hare. Jag blir helt till mig och ska smuga fram och kika på den, när jag ser att det är Lea! Herregud, hon har ju smitit! Efter lite fixande och trixande fick vi tillslut in henne i buren igen, och det visade sig att hon hade grävt sig ut..

Vi bestämmde oss för att flytta buren så att de får mer gräs och samtidigt täppa igen hålen i botten. Då ser vi att hon gjort ett litet bo i ett hörn inne i huset och plockat av sig en massa hår. När jag lyfter lite försiktigt på ullet så känner jag några varma små klumpar som far omkring där nere. Åh, de har fått ungar! De är två stycken, en stor och en liten.


Kanske rymde Lea för att Leo fortfarande var kvar i buren? Hon är i allafall ensam nu så att hon ska få lugn och ro med sina små. Jag har försökt att inte peta på boet alltför mycket, eftersom hon kan överge ungarna då. Trots detta är jag osäker på om de kommer klara sig... Det hennes första kull, och jag har hört att kaninmammas första kull som en "testkull" där det ofta händer att många av ungarna dör eller är dödfödda. Hon är också ganska ung och unga kaniner vet ibland inte hur det ska ta hand om sina bebisar. För vem rymmer hemmifrån när man precis fått barn? Hoppas bara hon att hon matar dem, men det tror jag. De är ändå 2-3 dygn och hade aldrig klarat sig såhär länge utan mat. För jag kan inte ha dem på jobbet och flaskmata 1 gång i timmen direkt.

Ja, vi får se helt enkelt. Det skulle vara underbart om de klarar sig och vi fick små kaninungar att mysa med i sommar! Estridh gillar dem också. Eftersom jag inte vill att vi håller på så mycket i boet har hon bara sätt dem på bild ännu, och hon sa direkt "Titta, nini bebis!" (kaninbebis). Sen sa hon "Lea bebis, Lea nini bebis!". Det känns ändå skoj, lite som att bli mamma själv!


stina

åh guud vad mysigt!

vad underbart det nåste vara med kaninbebisarna och estridhs gulliga uttryck och glädje!

häftigt att lea är så smart att hon har lagt varm päls omkring dom för att hålla dom varma!

Ha det toppen!

2009-06-12 @ 11:03:57
URL: http://stinasohlberg.blogg.se/
Pauline svarar:

Ja, visst är naturen bra häftig?



Kaninmamman plockar bort hår på sin egen mage och bygger ett bo för att hålla ungarna varma, men också för att de små ska komma åt att dia. Smart! Man blir farsinerad faktiskt:)

2009-06-12 @ 12:27:52
URL: http://sofiapauline.blogg.se/
anne

grattis till familjetillökningen :P

2009-06-12 @ 18:32:26
URL: http://lyckligmamma85.blogspot.com
andrea

oh men himlans vad mysigt! dom borde nästan klara sig, låter som att lea är en klok kaninmamma :) rymmer gör dom ibland, vår hankanin rymde HELA tiden innan han kastrerades. han bet t.o.m hål på hönsnätet för att komma ut. honorna blir ju lite stressade också när de ska föda och ta hand om bebisar. tur att ni fick fatt i henne iaf, annars kunde hon ju ha blivit rävmat. ni kommer ha underbart med de små bebisarna, kaninungar är ju bland det sötaste som finns! :)

2009-06-12 @ 18:52:09
URL: http://thegreenspot.blogg.se/
Hanna

Vilka småfisar :-)

2009-06-12 @ 20:55:37


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: