Gipsavjutningar


När Estridh var 8 månader gjorde jag för fösta gången avtryck av hennes händer och fötter med hjälp av trolldeg och gips. Det är lite pilligt, men väldigt kul! Inte minst när man kan se hur mycket de små växer. Därför gjorde jag nu likadan avtryck igen, för att kunna se hur mycket hon faktist vuxit - och det var mycket! Då var hon ändå hela 8 månader när de första trycken gjordes, tänk vad små de skulle varit om man gjorde dem när hon var nyfödd!

Ett kul tips till alla er där ute med småttningar som växer så det knakar. Gör avtryck så får ni se! Dessutom är det himla fina minnen att ha kvar när barnen blir större. Som ni ser på några av bilderna har jag köpt en djup ram (fanns på Panduro för 49:- st) och satt in hennes minsta fotavtryck i. Ramen tänkte jag måla vit och göra någon fin bakgrund, jättefin tavla och somtidigt ett fint sätt att visa upp sina minnessaker!



För er som vill testa - så här gör man.
Tänk på att det är bra att "banka ur" bubblorna ur gispet innan man häller i det i formarna. Jag bankade gipsbunken mot bordet tills bubblorna kom upp till ytan, det funkade bra. Sen får man inte söla, gipset härdar ganska fort och är mycket lättare att jobba med när det är lent och smidigt! :)



emma.

Jag ska se till att ta mig till panduro och köpa gips i helgen! Sen är det bara att kämpa på med lillkillen tills jag får ett bra avtryck. Tack för att du påminner mig om sånt här, man har så mycket att tänka på med en liten bebis så man glömmer lätt såna här saker.

2009-07-02 @ 08:12:45
URL: http://lumparfru.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: