Medeltidsinspirerat pepparkakshus

Eller ja, jag vet inte hur mycket medeltid det blev... Men tanken var att det skulle bli ett pepparkakshus i from av en medeltida kyrka! Mallen gjorde jag själv efter eget huvud. Pepparkaka är ett ganska oförutsägbart material att jobba med, så det är helt klart lättare att köpa byggdelarna färdiga. Men inte lika kul! Jag mätte fram och tillbaka och tyckte jag varit så noggrann, men väl i ugnen bullar degen till sig och gör inte alls som man tänkt. Så tillslut fick det bli två hus, och jag tror att det sista är lite snyggare. Men som tur är så är väl just det charmen med pepparkakahus, att de inte är så perfekta? 

När det gäller dekorationen vet jag inte riktigt hur jag vill ha det. Vad tycker ni? Jag vill ha det stilrent men ändå med en medeltida känsla. Inget färgglatt godis, inget krimskrams. 

Kanske har ni några snygga hus att inspirera mig med? :)


Bor man i det här huset får man god utsikt och hela 20 fönster, det skulle jag vilja ha!


Byggdelar som väntar på att få klistras ihop.


För att vara säker på att få ett snyggt hus byggde jag två när jag ändå höll på...


Nu är de klara, mina Twin Towers. Blir nog fint med ljus i som lyser upp fönsterna.
Nu fattas bara pricken över i:et - dekorationen!



Annie

Jättefina pepparkakskyrkor!

Härligt att du börjat blogga igen, har saknat dig! :)

2009-12-20 @ 20:10:11
URL: http://anniemolarin.blogg.se/
Alexandra

Jättefina blev dem ju! Jag håller med ovan kommentar - jag har saknat din blogg!! KRAM

vintageretroprinsessa



snygga :)

Kul med annorlunda pepparkaks hus.

som du säger blir det nog fint med ljus i :)



Mvh J

2009-12-22 @ 11:50:40
URL: http://bambii.blogg.se/
A

Blev ju jättefint!!

2009-12-27 @ 22:01:10
katia

men kära vännen, du är väl bara för pysslig och kreativ... och jag som tyckte att jag hade varit superduktig som hade lyckats limma ihop ett köpt pepparkakshus. Du får nog designa mitt nästa år:-) längtar efter er, ni måste komma och hälsa på nån dag när ni har tid. PUSS

2010-01-13 @ 23:36:41


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: