Kvällsbullar med äppelfyllning

Här om kvällen var jag så sugen på att baka bullar så jag kunde inte låta bli. Vi hade ju plockat med oss massor av pappas äpplen hem när vi var där sist, så för att göra av med lite av dem fick bullarna en jättegod äppelfyllning. Bullreceptet jag gick efter hittar ni här.

Vad glad jag är att vi har våran bak/matmaskin när det kommer till sånt där knådande! Så lätt att bara ha i alla ingredienser, låta den gå ett tag och sen får degen jäsa i maskinen. Klart! Sen blir det faktiskt inte så mycket disk som jag brukar klaga på, en bunke och en vev. Det är ju lika mycket som om jag hade gjort den för hand. Jaja, sen när vi får diskmaskin, ska jag minsan baka i den här mest hela tiden! :P

Jag kavlade ut degen som vanligt, hade på socker/smör/kanelröran och sen strödde jag bara över äpplena och rullade i hop. Jag tänka göra mos av äpplena och ha på, men det var faktiskt mycket godare med lite mjuka äppelbitar i bullarna sen.


Värmer äpplena i ugnen innan de läggs på degen. Då är de lagom mjuka och hinner precis bli lagom de där 8 minuterna till som det är i ugnen när de har blivit inrullade i en bulle!


Här ligger de på plåten och väntar på att få åka in i ugnen! Ser ni de små goda äppelbitarna, mums!


Jag var extra gottig och hade på äpplerna socker, knanel, smör och honung innan jag bakade in dem i degen. Gissa om de blev supergott? :P


Inget pärlsocker eller ägg att pensla dem med hade vi, men det fick gå ändå. En fin burk att ha dem i har jag iallafall. De här bullarna fick åka med till Gävle.



Pauline

Perfekt tips åt oss som måste göra något med våra äpplen senast idag som vi fick av min mamma i måndags!



TACK :)

2008-09-11 @ 10:52:15
URL: http://paulinemartens.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: