Gör egna halksockor!


"Touch textile" från märket Pëbëo. Finns att köpa på Panduro för 32:-/st.

Estridh har en hel del strumpor, men väldigt få som faktiskt har halkpluttar under. På förskolan är det omöjligt för henne att ens kunna använda sånna, för hon halkar bara omkull hela tiden. Så för att kunna börja använda hela hennes strumpgarderob har jag tänkt att göra egna halkisar! Tanken är ganska enkel - ta en vanlig strumpa, måla på det motiv du vill ha under strumpan med kladdig textilfärg (se ovan), låt torka, stryk i 1 minut och sen är det bara leka! Garanterat halkfria :P

Färgen man målar med finns i olika typer... Glansig, glittrande eller som den här som heter "volyme". Det betyder att när man sen stryker på baksidan av motivet för att fixera, så sväller texten upp och blir lite "fluffigare". Tydligen är det den bästa färgen för att göra halkisar, enligt Panduro. Nu ska jag leta upp flera små strumpor i hennes låda och låta fantasin flöda! Jag har tänkt att göra under strumpbyxor också, för de hon har hon åker hon bara omkring som Bambi på is med... Haha. Har men en bebis som fortfarande kryper, kan det ju var en idé att göra ett litet motiv på knäna också. Annars kan man ju måla med den här färgen bara för att det är fint också på tröjor eller byxor!


Nu ska bara strumpan ligga på tork i 6 h innan man kan stryka. Fint va?


Det är superkul att hitta på egn motiv! Hjärtan, stjärnor, döskallar eller varför inte barnets namn?!


Karin

Hej!

Vilken bra idé, perfekta som julklappar ju! Var finns Panduro, så att man kan köpa sån färg?:)

Och sen undrar jag vad det är för jobb du ska börja på, grattis förresten!

2008-12-03 @ 10:01:25
elin

gud vad smart! strumpbyxor är ju helt omöjligt att gå i för de små..

2008-12-03 @ 10:04:39
URL: http://elinelversson.blogg.se/
Pauline svarar

Panduro finns lite överallt, jag vet inte vart du bor men det är ju lätt att söka på om butiken finns i din stad! Annars kan man alltid beställa från deras hemsida, www.pandurohobby.se.



Men jag tror att sån där färg går att hitta i många hobbybutiker eller kanske till och med tygaffärer! Du får kika runt lite, eller kolla på intenet.



Jag ska börja som försäkringssäljare. Ska bli skitkul!

2008-12-03 @ 10:49:28
URL: http://sofiapauline.blogg.se/
Frida!

Vad påhittig du är! =)

Tack för tipset!

2008-12-03 @ 11:36:50
Rebecca

Har tänkt på det, men bara sett sådana där dyra set. Tack för tipset, blir ju bra julklappar!

2008-12-04 @ 11:04:34
URL: http://www.rebeccas.se
Jossan

Coolt. Jag visste inte ens att det fanns! MÅste köpas!

2008-12-21 @ 22:51:05
URL: http://adiemus.blogg.se/
Hanna

Åh, tyckte din idé var kanonbra!!! Min dotter halkar runt i sina kalasbrallor som bambi på hal is ;-) Sökte på Panduros hemsida men produkten verkar inte finnas längre :-( Kan det verkligen stämma. Såg att du la upp din idé i december... kan de ha plockat bort produkten så snabbt? Så synd i så fall.

2009-01-15 @ 21:14:41


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: