När inspirationen slår till

En gammal klassiker - Bernette 334Ds
 
Ett av min gamla intressen har vaknat till liv - sömnad! Det var flera år sedan jag sydde på löpande band, men nu har jag börjat igen. Tanken hos mig väcktes när jag såg en annan tjej sy sina egna barnkläder. Det såg inte så svårt ut, däremot otroligt roligt!
 
Jag började surfa runt på olika tygbutiker på internet och snart var hela mitt huvud fullt av ideér. Johan hakade på och tillsammans kom vi fram till att komplettera vår gamla symaskin från 60-talet med en overlock. Att ha en overlockmaskin (som syr raksöm, sicksackar och klipper spilltyget på samma gång) är som en dröm om man ska hålla på. Dagen efter fyndade vi en på Blocket. Även om det är en äldre modell så är den i sin funktion alldeles exemplarisk. Den har allt man vill ha och är (även om det inte ser ut så...) enkel är förstå sig på.
 
Efter att Johan lagt ner en hel kväll på att laga och serva vår gamla vanlig maskin är den nu också som ny. Min händiga karl. Han kan allt om allt och kan han det inte så lär han sig. Så detta har blivit vår nya hobby. Hela kvällar sitter jag och ritar mönster och skapar medans Johan sköter mekaniken och lära sig allt som trådspänningar och sömmar. Nu har han också valt tyg och ritat mönster till en egen t-shirt. Det ska bli kul att se vad det blir av den!
 
Egna namnlappar är beställda och jag låter fantasin få fritt spelrum i tygbutiker på nätet. Åh. Detta är så kul!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: