Lägesrapport

Är inte detta regelbundna värkar så vet inte jag...
 
Fyra dagar över tiden. Ni tror väl att bebisen kommit vid det här laget? Det har den inte. Den ligger där den ligger och jag börjar tvivla. Tvivla på allt.
 
Jag har tidigare berättat om värkarna som kommer regelbundet men som sedan försvinner. Så har det blivit fyra gånger nu. Senast igår. Då trodde jag verkligen att det var på gång. Det var en helt annan styra i värkarna som kom med 4-5 minuters mellanrum. Jag vankade runt i huset, tog en värk i taget, försökte slappna av och masserade svanken där det tryckte. Har man dessutom gått över tiden trodde åtminstonde jag att detta inte kunde vara något annat än förlossningsvärkar. Vi ringde pappa som kom hit och hämtade barnen.
 
Dagen rullade på. Jag sydde och plockade här hemma, men märkte att värkarna avtog när jag var stilla. För att sätta fart på dem tog jag en promenad på kvällen som gav värkarna en skjuts - 3 min mellan och väldigt intensiva. Men vad händer när jag kommer hem och lägger mig på soffa? Det stannar av. Försvinner. Igen.
 
Jag börjar blir frustrerad. Vad håller kroppen på med? Ska du föda eller inte? Bestäm dig. Jag och Johan tar en promenad vid midnatt vilket återigen sätter fart på värkarna. När vi kommer hem lossnar slemproppen. Okej. Någonting händer i alla fall. Jag går och lägger mig, med ett nyvunnet hopp om att det ska börja under natten.
 
Men ingenting. Jag vaknar utvilad och jävligt förbannad kl. 8:00 i morse. Värkarna är borta och det har dem varit sedan dess. Nu är jag inte bara trött på att vänta dag ut och dag in. Det tar enormt mycket energi att ladda upp på det här sättet, för att sedan bli besviken. Det är jobbigt att gå en hel dag med värkar. Jag orkar inte vara på helspänn längre. Jag vill inte det här mer. Egentligen spelar det ingen roll om bebisen kommer nu eller om tre dagar. Men låt mig få vila tills dess, i så fall. Mitt starkaste kort under förlossningen kommer vara min mentala styrka. Men nu känner jag att den vacklar. Jag är ledsen. Frustrerad. Dålig.
 
Jag ringer förlossningsavdelningen och är uppgiven. De säger att allt är som det ska och att tredje barnet kan vara lite fram och tillbaka innan det är dags. Men hur vet jag när det är dags då? Oroar mig för att barnet inte mår bra. Barnmorskan lugnar mig med att bebisens fosterrörelser är ett gott tecken på att han gör det. 
 
Jag går en promenad. En till. Får dåligt samvete över att barnen varit bortlämnade ett helt dygn till ingen nytta. Stressas av det. Ringer mamma och gråter en skvätt. Kallar den ofödda för ungjävel, när ingen hör. Känner mig som världens sämsta människa. Snälla rara. Kan detta inte bara börja nu? Jag vill inte mer...
 


Andrea

Håll ut! Vet iofs inte alls hur det känns, men det måste vara otroligt frustrerande. Jag är säker på att allt är som det ska och att när kroppen väl är redo så blir du redo med den och bebisen kommer ut :)

2013-08-01 @ 12:49:17
URL: http://thegreenspot.blogg.se
Fru Högstadius

Heja bebis, heja Pauline! Jag kan bara tänka mig tanken hur frustrerande det måste vara.

2013-08-01 @ 20:28:55
URL: http://fruhogstadius.blogg.se/
nathalie

Ååååh pauline.. Jag vet exakt vad du går igenom.. Den vecka jag gick övertiden var den längsta och jobbigaste..värkar spm kom och gick.. nattpromenader och vankande fram och tillbaka. Värmen och brist på energi att göra något, frustrationen att man gång på gång tror att de är på g .. men håll ut.. snart har du din son i famnen ♡♡♡

2013-08-02 @ 18:44:45
Lisa H

Jag vet PRECIS hur du känner!! Gick igenom exakt samma sak för ett år sedan, väntade mitt tredje barn (2 flickor och sedan en pojke ;) ) och han var beräknad till den 4/8 och jag hade rejäla värkar ofta på kvällarna, en kväll fick vi korta ner ett restaurangbesök pga ca 4min mellan värkar, åkte hem och ställde ut väskan i hallen och tänkte att vi åker väl in framåt natten (barnvakt var förvarnad osv) men sen slumrade jag till och vaknade utvilad (och precis som du säger, förbannad) dagen efter! Så där höll det på och jag var till min barnmorska nånstans där i krokarna och hon undersökte mig och sa att jag var öppen ca 3cm, så det gör iaf lite nytta, sen kom han den 10:e (6 SUPERlånga dagar över tiden) men var gjorde det när jag väl hade honom i min famn:) Härda ut, jag håller tummarna för att du får en drömförlossning!

2013-08-02 @ 19:55:18


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: