EF 50mm f/1.4 USM

Jag har länge velat fram och tillbaka mellan vilken kamera jag vill ha och behöver.
 
Nu har vi två. En Canon E450 (systemkamera med standardobjektiv) samt en Lumix DMC FZ-45 (digital kompaktkamera). Systemkameran är större men ger mer möjligheter, medans kompaktkameran är mindre och smidigare och blir oftare den vi tar med ut. Det kändes som vi måste bestämma oss nu för vad vi vill ha, eftersom ingen av dem känts riktigt klockren.
 
Egentligen gillar jag min systemkamera mest, men har länge tyckt att den inte presterar som jag vill. Det kan mycket väl bero på att jag inte kan alla inställningar, men det har irriterat mig och tagit död på min fotarglädje. Det har ändå inte blivit så bra som jag velat. 
 
Vi har pratat om att ett nytt, mer ljuskänsligt objektiv skulle ge nytt liv åt systemkameran. Jag skulle få möjlighet att kunna ta sånna bilder som jag vill och tycker om. Vad tror ni väntar på mig när jag kom hem från jobbet efter en sen och stressig måndag? Jo. Först en skattkarta som jag fick följa in under flickornas säng. Där låg en helt ny kameraväska med filter, solskydd och ett...nytt objektiv! EF 50mm f/1.4 USM. Som natt och dag mot det standardobjektivet jag använt hittills. Tar in mycket mer ljus och gör att jag kan skapa mycket häftigare bilder med hjälp av det korta skärpeljupet. Längtar efter att få bli ett med detta objektiv och lära mig fota snyggt!
 
Det känns så roligt! Jag är så himla glad! Tack Johan! ♥ Du är världens bästa.


Terese

Åh vad härligt! Det är ju så roligt att fota när man tar sig tid och det blir fina bilder med hög kvalitet som man vill framkalla och förstora. :)
Där delar vi ett intresse. :)
Lycka till med det nya objektivet, det ska bli kul att se hur bilderna blir sen.
Redigerar du dem något innan du lägger upp dem på bloggen? Det ser inte så ut, och det är ett bra betyg. :)

Svar: Visst är det roligt att fota! Det är sån avslappning att bara få ge sig ut med kameran och inte tänka på något. Det är något jag verkligen längtar till - att en ledig helgdag gå ut själv med kameran och fota hösten. Vilken lyx det hade varit!
90% av bilderna är inte retucherade. Om jag gör något i bildprogrammet så är det för att öka/minska kontraster eller göra svart/vitt. Förut gjorde jag mer ingrepp i bilderna än jag gör nu. De kanske beror på att man blir bättre på att hantera kameran också och inte behöver göra så mycket extra i datorn.

Tack för komplimangen! :)
Pauline

2012-10-19 @ 23:14:59


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: