En stor tjej!

Bilden är hämtad från inlägget i min bilddagbok för fyra år sedan. Dagen då Estrid var beräknad att födas!


Jag vet att jag sagt det förut, men det slår mig hela tiden. På ett vis känns det som jag haft Estrid för alltid, och samtidigt minns jag denna väntan på att hon skulle födas som om det vore igår. Det är så konstigt det där. Ögonblicket då barnen kliver in i ens liv är fryst för alltid. Det ligger där perfekt bevarat, och låter allting runt omkring åldras. Så också en själv.

Hur som helst. Estrid är i alla fall sugen på att bli 4 år. Dels för att det är ballt allt fylla år, men också för att 4 år är åldersgränsen på ICA Maxis lekland. Tänk att längtan efter att uppnå nästa åldergräns börjar redan i den här åldern. Nu är det nedräkning som gäller.

"Är det fredag idag? Varför blir det aldrig fredag? Jag har väntat i hundra år nu. Hur många dagar är det kvar?"

I dag var det också 4 årskontroll på BVC. Estrid fick göra hörsel- och syntest, räkna till fem, rabbla färger och rita en gubbe. Gubben blev en häst och en sol i stället, men den blev väl godkänd liksom allt annat. Estrid fick beröm. Vilken fin och duktig unge jag har! Vuxit har hon gjort också.

Längd: 102 cm (+7 cm på ett år)
Vikt: 14,1 kg (+1,3 kg på ett år)

Inte undra på att vinteroverallen hon hade förra året blivit kortare i benen! Nu ska jag släcka sänglampan i hennes rum, för det låter som någon äntligen börjat snarka där inne. Puss & godnatt!



Andrea

Jag måste bara fråga, på 4 års kontrollen, frågar de nånting om deras underliv då? Jag vet inte hur det är i Sverige, men när jag tog lilltjejen till läkaren här för 4 års kontroll så skulle de titta på the private parts, och det vägrade hon. Så doktorn bad mig hålla fast henne och dra av henne trosorna vilket ju kändes huuur fel som helst. Hon vägrade, grät och tillslut gav vi upp. Men, gör man så hemma? Det har stört mig sedan dess och jag har undrat hur det går till hemma i Svealand. Har erfarenhet av att vården hemma är mycket bättre än här, men det kanske är nåt som hör till att man ska kolla redan i den åldern...

2011-10-18 @ 21:02:52
URL: http://thegreenspot.blogg.se/
Pauline

Så går det INTE till här. Det låter ju helt sjukt! Om en vuxen ska hålla fast barnet och den andra ska dra av trosorna, känns det mer som ett övergrepp än en proffigt utförd undersökning! Fy vad hemskt. Jag förstår att du tyckte dte kändes fel!



Vad hade doktorn för anlending till detta? Vad är det de ska kolla? Så länge inte föräldrarna upptäcker några problem, finns det som jag ser det ingen anldening att göra så mot en liten flicka. Enda gången en läkare skulle behöva göra en sån undersökning på en 4-åring är väl om det misstänkts sexuellt våld men då (hoppas man ju) att det finns speciellt utbildad personal för just detta som är vana att hantera barn i en sån jobbig situation.



Men så är ju inte alls fallet på en vanlig 4-årskontroll. Låter helt galet tycker jag!

2011-10-19 @ 09:23:07
Andrea

Tack för svar Pauline! Det känns bra, då vet jag att det är bättre hemma :) Jag tänkte väl det, att så kan det bara inte gå till hemma, det stämmer liksom inte.

Nej här är det rutin tydligen, att de ska kolla så allt ser bra ut även där nere. Men jag menar, hon har aldrig klagat över problem där nere, bara att fråga istället. Detta var helt bisarrt. Att gå till läkaren här är lite halvläskigt som det är, det är väldigt "tattiga" kliniker och känns inte alls sådär trevligt som det gör hemma på en klinik. Och så dessutom ha en doktor som river i ens trosor och ber ens barnflicka hålla fast en och försöka dra av trosorna, nej det måste ha varit helt hemskt! :( Nu har jag ännu mindre respekt för den Amerikanska sjukvården.

Åh du förresten, kan du inte lägga upp nån video på flickorna? Det vore så kul att se hur Estrid pratar nu, hon är ju så rolig! Jag kollade på en video från när ni var på BB, åh vad go hon är!!! Hon är en riktig liten spillevink, verkligen ett barn med glimten i ögat. Vore kul att se dem leka tillsammans eller så! :)



2011-10-19 @ 16:48:31
URL: http://thegreenspot.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: