Det här inlägget saknar bild, så ni läser sannolikt inte.

Men. I vårt trapphus har vi har ett gemensamt postinkast där den morgonpiggaste grannen även delar ut de andras post. Funkar bra. Jag känner inte mina grannar men genom avsändaren på posten har jag skapat mig en hyffsad uppfattning ändå. För att ni ska hänga med fortsättningsvis i inlägget tänkte därför använda dagens postskörd för att också ge er en bild av mina neighbours:

Johan står för alla viktiga vuxengrejer hemma hos oss, dit räknas medlemskapet i ICA och deras trevlig grilltips som vi idag fick av del av. Till paret under oss fortsätter Fogden och diverse inkassoföretag i vanlig ordning att skotta in sina påtryckningar. Maken i hushållet ser ut att vara bildad med intresse för kultur, och av hans ständiga Adlibrispaket att dömma har jag rätt. Sist men inte minst har vi Jesus och Maria på bottenvåningen som idag fick handskrivna kuvert från Svenska Kyrkan. Precis som jag hade kunnat förvänta mig. Amen.

Jag tycker om att känna mina grannar på avstånd. Vi bor på varandra men umgås aldrig. Kravlöst, tryggt men också spännande. Som när jag och Johan till vår stora förvåning såg Jungfru Maria hångla (!) med sin make i vardagsrummet. Där ser man, även de präktigaste bedriver otukt bakom lyckta dörrar! Ja, grannar skapar mycket känslor. Till exempel har ovannämt par nu till våren följt Inkassoparets dåliga exempel och låtit deras innekatt bli en utekatt. Jag är besviken! Människor som inte tar ansvar gör mig arg. Trist nog verkar många inte fatta hur ansvarslöst det är att låta katten springa vind för våg i grannskapet. Jag har inte mina ungar springa ensamma på vägen, varför har folk sina katter så?

Hur som. Deras katthona är social och sällskaplig. Lite väl sällskaplig. Har man inte ögonen med sig slinker hon lätt in i lägenheten och gömmer sig. Till saken hör att jag är allergisk. Irritationnivå: 3.

Det har även hänt att hon gått in samtidigt som vi (ovetandes) gått ut och låst dörren. Tur för ägarna att vi inte åkte till fastlandet ett par veckor. Nu tänker jag slänga mig med ett passade argument från utekatternas anhängare: "Men katten vill ju inte sitta instängd i en lägenhet, de vill ju vara ute och leva som vilda kattdjur!" Bite me. Irritationsnivå: 6

De senaste två dagarna har jag kännt en icke så förnäm doft i köket. Det luktar kattpiss. Jag sniffar och sniffar med hittar inte källan. Tänker - ska jag gå ner och fejsa Jungfru Maria med mina åsikter kring ansvarslöst kattägande? Eller - ska jag bara bo här i 10 dagar till kan stå ut med elendet. Eftersom jag är en sansad person valde jag självklart det sistnämnda. Men ändock. Irritationsnivå: 8. 

Nu har det gått två dagar sedan jag först kände lukten. Den kommer från byrån. Men inte bredvid och inte på golvet. Har katten pissat uppepå byrån? Säkert på fruktfatet! Kattjävel. Grannjävel. Dagarna går. Det luktar mer och mer och jag sniffar och sniffar. Men idag när jag som bäst står och hyperventilerar över kattpiss upptäcker min näsa något intressant. En lite väl mogen melon i fruktfatet. Samtidigt som jag inser att det är denna som jag irriterat mig på i två dagar så skäms jag lite. Skäms över alla dumma tankar jag tänkt om katter och grannar. Hur kunde jag tro att den där söta katten skulle kissat på våra frukter? Hur kunde jag kalla Oskulden själv för...

Nu känns det bra igen. Irritationsnivå: 1. Ja, den kan ju aldrig vara 0. Då är man ju lobotimerad! Det ligger i min natur att alltid vara lite på hugg. Så med en god 1:a hejjade jag artigt idag när de i ottan planterade frön på utegården. Väldigt bra. Jag hoppas de höll koll på sin katt samtidigt.


Annika

Hahahha jag læste då hela :P

2011-05-19 @ 00:23:27
Annie

Hahaha, mycket underhållande läsning! :-D

2011-05-19 @ 08:38:24
URL: http://anniemolarin.blogg.se/
Pauline:

Annika: Det trodde jag inte! Jag märker att mina (få) bildlösa inlägg sällan bli lästa, så det var kul att du ändå tog dig tid :)

2011-05-19 @ 18:33:32
URL: http://sofiapauline.blogg.se/
Terese

Dina inlägg behöver knappt bilder, du väcker intresse hos dina läsare ändå :)

2011-05-20 @ 15:50:59


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: