Pole dance!

Jag försöker se möjligheterna i den här jobbiga situationen, i stället för allt jag gått miste om. Försöka se de saker som jag inte hade kunnat göra annars, men som jag faktiskt kan göra nu! Därför har jag anmält mig till en danskurs! Den 9 Januari går allt av stapeln och jag ska våga mig på något jag aldrig gjort förut, en ny utmaning, bli ännu en erfarenhet rikare. Jag tänkte kombinera min önskan om en rolig och annorlunda träningsform, få effektiv styrketräning samt möjligheten att få vara väldigt kreativ.

Resultatet blev något helt nytt, spännande och otroligt roligt - pole dance!



Jag ser verkligen fram emot detta! Någonstans så tror jag att det här kan vara något för mig. Högt upp på önskelistan i Jul står därför en portabel dansstång som jag ska rigga i vardagsrummet (tätt följt av en spikmatta). För er som inte hört talas om detta som en fittnessform tidigare, så beskriver min blivande danslärare poledance såhär på sin hemsida:

"Poledance, eller polefitness, är egentligen inget nytt. Både i Kina och Indien har det funnits akrobatiska sporter i flera hundra år där man har använt en vertikal stång som redskap. Dagens västerländska poledance har däremot sina rötter i cirkusnummer från 1920-talets Amerika. Med på de kringresande cirkusarna fanns kvinnor som uppträdde med nummer där de dansade sensuellt runt de stänger som höll tälten uppe. Denna dans flyttade sedan in på herrklubbarna och kom att förknippas starkt med striptease. Det var först på 90-talet som poledancen tog klivet ut från klubbarna igen och blev till en populär träningsform.

Idag har poledance stora influenser från dans och gymnastik. Det är en fysiskt krävande sport där man använder stången som redskap att dansa kring, klättra i, snurra runt och göra olika akrobatiska övningar på. Numera ligger tyngdpunkten mer på det akrobatiska och estetiska än det sensuella, även om stolthet över den egna kroppen är något som följer med på köpet!"

Visst låter det kul? Är det någon av er som håller på med pole dance? 



Lova

Jag tycker att det låter hur roligt som helst! Ska genast kolla upp om det finns något liknande i skåne!

2009-11-24 @ 15:59:49
Andrea

Åhhhh va roligt!!! Det där har jag tänkt att jag också ska göra. När jag bodde i L.A var det jätte inne att öva pole dance. Verkar så kul, och sexigt :)

2009-11-24 @ 19:27:45
Donna

Håller inte på med det men funderar på att börja men det finns inte i min stad. Bra träning tror jag det e.

2009-11-24 @ 20:11:22
URL: http://donnadobrinic.blogg.se/
Em. (nathalie brundins syrra :) )

åh det låter jätte kul! :) det skulle jag vilja prova på. Finns det i uppsala och vart i så fall?

2009-11-24 @ 20:23:50
Grandinar'n

Är det i Uppsala eller? Vart? :) Låter ju skitroligt!

2009-11-24 @ 21:39:39
URL: http://ceekaay.blogg.se/
Anki

åh! det vill jag också, verkar skitkul!

Undrar om det finns i Oslo!

2009-11-24 @ 22:09:51
URL: http://annkristinjenssen.blogg.se/
Charlotte

Låter jätteskoj! Vi måste få läsa en recenssion sen när du gått några gånger :)

2009-11-25 @ 08:41:51
URL: http://konfekt.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: