God mat är livet

I går var det en dag i köket. Johan lagade maten, jag gjorde efterrätten. Kolla vad gott det blev, hemmagjorda hamburgare med klyftpotatis! Mums! Sen såg vi på Idol och jag gissade rätt på vem som åkte. Nu vill jag se Alice och Kevin i Globen!

Ett annat program som är kul är Stjärnor på Is som går i kväll, visst? Jag är helt farcinerad över vad duktiga de blivit! Om man jämför med första avsnittet, och vilka piruetter och andra våghalsiga grejer de vågar sig på. Helt liffsfalitt! Fast de är ju inget annat än skitduktiga, och det är kul att se! Fast där spelar det ingen roll vem som åker ut, jag tycker bara det är kul att se när de åker. Dessutom gillar jag radarpret Gynning och Berg som programledare, så klart :P

Just det! Jag ska berätta hur det gick med kakan jag skulle baka. Jag nämde att det brukar sluta lite hur som helst, och man kan väl säga att resultatet inte riktigt blev vad jag önskat... Receptet hade jag fått från min bror tjej, Emelie. Hon är grym på att baka och bjöd på denna fantastiska chokladkaka i midsomrars. Principen är ganska enkel: en ovanligt god kladdkaka med chokladglasyr över. Kan ju inte vara så svårt, eller hur?! Så här såg den ut på midsommrafton när hon bakat:


Krämig kladdkaka med fluffig glasyr!

.... och så här ser den ut när jag har bakat:

Hallå, vart tog den flyffiga glasyren vägen...? Och kakan blev verkligen stenhård...


Ja, ni förstår själva....

För att demonstrera för er verkligen hur stenhård kakan blev lägger jag upp bilden ovan, min sked vek sig när jag med lite våld skulle försöka få av en bit av denna läckerhet. Det är ett ganska dåligt betyg på en kladdkaka, eller hur..? Men den vad faktiskt god ändå! vi åt den som en hårdmacka och doppade i grädden. Jag vet inte riktigt vad som gick fel, gjorde efter receptet till punkt och pricka. Men kakan blev för hård och glasyren för rinnig. Hm, jag får felsöka tillsammans med Emelie sen och se vad som kan gått snett. Men ni ska få receptet iallafall, så att ni kan ge er på denna läckerhet och visa mig hur man gör det rätt sen :P

Chokladkaféets kladdkaka

Kladdkakedelen
150g smör
2 ägg
3 dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker

Glasyr

2 ½ dl grädde
1 msk honung
1 ½ msk socker
100 g mörk choklad

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret. Blanda ägg och socker i en bunke. Häll ner det smälta smöret i blandningen.
3. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke.
4. Häll ner de torra ingredienserna i äggsmeten och blanda noga. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter. Grädda i 30 minuter. Tryck ner kanterna när kakan är klar så att den blir jämntjock.
5. Blanda grädde, honung och socker i en kastrull. Låt det koka upp. Bryt chokladen i en bunke.
6. Häll den varma blandningen över och mixa slätt med stavmixer.
7. Låt svalna. Ställ in i kylskåp för att stelna. Bre glasyren över kakan när den kallnat.

Om man vill kan man göra en hallonsås till (har inte provat med det)

Hallonsås
250g hallon (färska eller frysta)
½ dl socker
1 msk koncentrerad apelsinjuice

Gör så här:
Mixa alltihopa till en sås


Emelie

Åh nej, stackars. Jag kunde bara inte låta bli att le lite åt den krokade skeden, det var verkligen ett bevis på kakans hårdhet. Hoppas att ni har hela bestick kvar och att vi kan göra en felsökning. Kanske är det min avskrivning av receptet som fallerat. Det får jag kolla upp! Tur i oturen ändå att ni kunde få i er lite av den, även om det var av den hårda modellen :)



Krya på dig nu och hoppas att du slipper förkylningen tills Gotland! Det ska bli så spännande att få se bilder sen på hur er resa var.

2008-11-23 @ 19:53:28
URL: http://pemli.blogg.se/
virran

Tjena P!!!

Jag tror att den ba sak gräddas 20... de brukar va så med kladdkakor:)

2008-11-24 @ 13:30:39
URL: http://veronicanoer.blogg.se/
emma.

En regnig dag som denna satt jag och bläddrade igenom dina recept, insåg att jag hade allt hemma till en kladdkaka så jag var tvungen att prova. Jag har vispat ordentligt och siktat mjölet och hoppas nu på en mjuk kladdkaka med fluffig glasyr! Återkommer med hur det gick.

2010-08-04 @ 13:13:03
URL: http://emmatherese.blogg.se/
emma.

Haha, min blev också som din. Det måste vara något fel i receptet. :P

2010-08-04 @ 13:54:24
URL: http://emmatherese.blogg.se/
emma.

Äh, jag var ju medveten om hur det kunde bli. ;) Nu ska jag minsann prova det här receptet fler gånger och försöka få till det. Fluffet fick jag till idag när det stått i kylen över natten, vispade det lite med elvisp och vips hade jag fluff! Det kanske måste hinna bli ordentligt kallt?



Ja, nog har han hunnit bli stor, precis som Estridh som nyss var en liten knubbig bebis. Det är så spännande att ni ska få en till, jag blir också sugen trots att jag inte har hunnit avsluta min ledighet. ;) Det får bli om ett år när jag hunnit jobba upp föräldrapenningen!

2010-08-05 @ 10:47:58
URL: http://emmatherese.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: