Egen barnmat

Hela kvällen har jag stått vid sprisen. Det har blivit tre olika maträtter till Estridh somjag fryst in, sammalagt 38 portioner! De olika maträtterna blev följande:

Morot & palsternacka med röda linser (8-10 port)

4 palsternackor
6 morötter
2½ dl röda linser
ca. 3 msk smör



Kålrot med stora vita bönor & kikärtor (9-12 port)

En stor kålrot
1 burk kikärtor
1 burk stora bita bönor
ca.3 msk smör
(bönor & ärtor mixade på bilden)



Fisk med postatis & boccoli (12-16port)

Ett block stillahavstorsk
2 färska broccoliträd
8 potatisar
ca. 4 msk smör


Principen är enkel: Koka. Mixa. Förut har jag fryst maten direkt i burkarna, men efter att ha fått inspration av min kära vän Lisa och sätt hur smart hon fryser in maten så är det slut med det. Läs hennes inlägg här. Att klicka upp maten såhär är ju mycket smartare och bättre. Då är det bara att tina så mycket som behövs! Perfekt.

Kålrot/ärtor-&-bönröran klickas upp på smörpapper















Fisk & potatis + broccoli i klickar


På smörpapper påväg in i frysen. Eftersom vi har pyttelite plats i frysen så får jag packa de olika sorterna på varandra...



Bra grejer tycker jag & Estridh!


Marie

Va duktig du är. nästan så man kanske snor recepten hihi ;)

2008-05-18 @ 21:22:18
URL: http://sezzan85.blogg.se/
Grandinar'n

Skitduktigt!

Jag måste oxå göra sånt sen. =)

2008-05-18 @ 21:39:01
URL: http://ceekaay.blogg.se/
selina

va smart att göra egen barnmat, mycke billigare och mycke bättre också :) hoppas att det inte gör nåt att jag snor recepten ;)

2008-05-18 @ 22:54:55
Rebeccas.se

Kul med fler som gör egen barnmat! Har alltid gjort egen till båda barnen, lillebror vill inte ens äta burkmat. Jag fryser in efterrätter och smakisar (när det begav sig) i istärningslådor, sedan lägger jag dem i en burk. Hela portioner, och även efterrätt nu när han är lite större fryser jag in i muffinsformar, såna där non stick med plats för typ 12 st. Spolar man lite vatten under sen så lossnar de på en gång och man kan lägga i burkar. Ett rågat "hål" blir en portion, den hemlagade maten är ju lite mer koncentrerad och dryg.



Lycka till!

2008-05-18 @ 23:06:09
URL: http://www.rebeccas.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: