Det här kan Estridh:

Lisa hade gjort en liten Svanteupdate, kul att läsa! Det är faktiskt konstigt hur mycket de små liven kan och förstår. De börjar ju faktiskt bli riktiga små människor nu, inga små bebispaket som bara ligger där. Svante kan tex. säga "tack-tack!" (säkerligen med lite mindre klockrent uttal) men ändå. Det krävs ju en viss intelligens för att kunna koppla ett uttal som man ofta hör till en situation, dvs. när man får någonting. Duktig kille! Jag tänkte göra samma sak, man glömmr ju faktiskt bort vad mycket barnen lär sig! Hm. Nu ska jag försöka dra mig till minnes vad Estridh lärt sig till sin 9 månaders dag!

  • Hon kan nästan vinka till oss när man vinkar och säger "hejhej!". Hon blir jätteglad och höjer armen mot en, och har man tur så vinkar hon lite sakta med handen och ler som bara den.

  • Slå med handryggen för munnen, samtidigt som hon gör ett entonigt ljud med munnen. Som en indian ungefär! Johan brukade slå med en finger på hennes mun när hon gjorde så, tillslut kom hon på att hon inte behövde hans finger, hon kunde öra det själv! Likadant gör hon mot bågen över vagnen när man åker på grus och det guppar. Dit med munnen och sen göra ljudet, då låter det bap-bap-bap-bap-bap!

  • Hon vet vart vi är och vart saker finns. Det har hon gjort länge, men som när man gör välling så vet hon precis att den står i micron och det går inte att lura henne där.

  • Hon förstår trolleri! Eller inte direkt att hon kan göra något övernaturligt... Men om man lägger en pryl i ena handen och räcker fram båda nävarna till henne, då funderar hon ett tag sen öppnar hon ena handen. Är den tom letar hon i den andra. Gör man då om tolleriet en gång till, och har prylen i samma hand som förut förstår hon i 7 fall av 10 att hon ska kolla i haden där saken låg sist. Rent logisk borde den ju ligga kvar, visst? :P

  • Hon kan stå själv väldigt länge. Men kommer hon på att hon gör det så sätter hon sig direkt. men hon blir modigare och modigare. Tuffast är hon när hon står i sängen eller soffan, jag tror hon har fattat att man landar mjukt där (:

  • För någon vecka sedan kom hon på att man måste vicka nappflaskan uppåt om det ska komma någonting när man dricker. Det krävdes lite övning, men nu vet hon mycket väl att det bara rinner ut ur flaskan om man håller den upp och ner!


    Det var nog det jag kom på nu.. Jag får väl uppdatera efter hand (: Jag får ont i örat av den här headsetgrejen jag måste ha i hörat hela tiden. Mina öron är konstiga, de är inte gjorda för sånt här.. Aj..



Anonym

Kikar in efter att ha läst i en av trådarna på FL.



Vad duktig dotter ni har, visst är det sött när de små vinkar, vår Selma (8 månader) vinkar för fult mest hela dagarna! :-)

2008-07-22 @ 23:37:46
URL: http://fridaochpricken.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: