Vecka 30

Här kan ni läsa om Signe och Estrid i vecka 30.
 
Nedräkning! Nu är vi inne i den sista trimestern och magen börjar bli tung och jag vankig. Naveln har vänt sig ut ch sin och skaver mot tröjan. Jag har sura drakar som brutar eld i min strupe. Det är trångt där inne nu. Bebisen väger nu 1.6 kg, huvudet är 8 cm i diameter, fötterna är 6 cm långa och barnet reagerar nu också på starkt ljus och höga ljud utanför magen. Den kan både smaka och känna smärta.

Lilla parvel. Det är så häftigt att se magen buffa åt olika håll, känna bebisen hicka och är man lägger handen på magen känna hur någon fot eller arm glider förbi. Det är verkligen coolt att vara gravid. Jag älskar det!
 
Vid besöket på MVC förra veckan fick vi höra barnets hjärta slå 140 slag/minut. Jag hade också rätt om barnets placering i magen. Den ligger med huvudet långt ner i bäckengången och har ryggen mot min rygg. Detta i kombination med att moderkakan är i bakvägg gör att jag känner väldigt mycket fosterrörelser, bebisen har ju både händer och ben utåt. Både Estrid och Signe la sig tillrätta med huvudet neråt väldigt tidigt (v. 25 respektive v. 28) så jag hoppas att denna bebis också fortsätter hålla sig på plats tills det är dags! ♥
 
Mår: Just nu påminner graviditeten väldigt mycket av de andra två. Den ser till och med ut som den gjort de andra gångerna. Jag har halsbränna, lite öm i hälarna och foglossning nu och då. Inga bristingar än så länge och inga ändra krämpor. De senaste fem veckorna har dessutom varit migränfria och ingen är gladare än jag!
 
Vikt: + 12 kg (med Signe låg jag på +10 kg och med Estrid +12 i samma vecka)
 
Dagar kvar till förlossning: 72 st


maria eek

Så mysigt att höra hjärtat slå! Längtar tills jag får göra det med min bebis :)

2013-05-15 @ 22:15:21
URL: http://babyyoucancallmesven.blogg.se/
Emmy

Vacker mage!
Ett litet roligt tips om ni inte redan gjort det! Låt E och S måla magen eller sätta sina handavtryck på den. Kan nog bli jättefina och roliga bilder som är kul att spara dessutom så är det nog roligt för tjejerna! Du kanske kan skriva gravveckan på magen, Måla ett hjärta eller en glad gubbe ;-) En annan kul sak skulle väl vara om hela familjen målade sina händer och gjorde varsitt avtryck på magen! Kram kram

2013-05-16 @ 14:50:28
Emmy

Eller skriva bebis eller lillebror på magen <3

2013-05-16 @ 14:58:18


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: