En liten sammanställning

Jag hittade en sammanställning i min blogg där jag jämfört graviditeterna med Estrid och Signe i hopp om att kunna lista ut vad Signe i magen hade för kön. Lite smått desperat att få veta vad som gömde sig där inne var jag allt... Men jag vet inte om ja blev så mycket klokare. Inte heller hade jämförelsen med denna gravidtetet gjort mig klockare, om jag inte redan visste att jag väntar en pojke nu.
 
Gravid med Estrid:
• Otroligt god aptit innan jag visst att jag var gravid.
• Illamående första månaderna, spydde någon enstaka gång (visste inte att det fanns medicin) 
• Inga sömnbesvär
• Sugen på sötsaker
• Hormonrand på magen
• Magen växte framåt och inte åt sidorna
• Bebisens hjärtljud 130-140 slag/min
• Domnade bort högst upp på magen mot slutet
• Mycket halsbränna
• Viktuppgång +12 kg i v.30
• Bebisen la sig med huvudet neråt tidigt, fixerad i v. 33

Gravid med Signe:
• Normal aptit
• Illamående första månaderna, spydde någon enstaka gång (åt medicin som hjälpte) 
• Inga sömnbesvär
• Sugen på sötsaker
• Ingen hormonrand på magen
• Magen har vuxit mest framåt och inte på sidorna.
• Bebisens hjärtljud 135-145 slag/min
• Domnade bort högst upp på magen mot slutet
• Mycket halsbränna
• Viktuppgång +10 kg i v. 30
• Bebisen la sig med huvudet neråt tidigt, fixerad i v. 38
 
Denna graviditet:
• Normal aptit
• Väldigt mycket illamående första månaderna, spytt någon enstaka gång (åt medicin som hjälpte) 
• Inga sömnbesvär
• Sugen på fräscha sakner som frukt, färska spenatblad och kalla tomater.
• Ingen hormonrand på magen
• Magen växer framåt och inte åt sidorna
• Bebisens hjärtljud ca. 140 slag/min
• Har inte kommit så långt så jag vet om jag domnar bort på samma fläck eller inte
• Mycket halsbränna
• Viktuppgång +12 kg i v. 30
• Bebisen la sig med huvudet neråt tidigt, när den fixerar sig får tiden utvisa.
 
Som ni ser är det mycket saker som är lika, medans det finns vissa saker som skiljer. Om man ska dra någon slutsats mellan tjej- och killgravidteter så kan man väl konstatera att jag var sugen på sött när jag väntat flickor och frukt och grönt med pojken. Samt att jag mått lite illa varje gång, men betydligt mycket mer med en pojke i magen.


Emmy

Jag har hört att det är skillnad på hormonerna och dess koncentrationer i tjej- resp killgraviditeter. Att den kvinnliga moderkakan (alltså den med x kromosomer) producerar mer hormoner hcg, gulkropps mm än den manliga moderkakan (y kromosom) För ja, det är ju inte bara bebisen som har ett kön utan även moderkakan har ju samma anlag som det väntade barnet.
Jag har även läst att bebisens testosteron påverkar modern om bebisen är en pojke och att man ofta mår mer illa med pojk graviditer och att man lättare får negativa humörförändringar, nedstämdhet, depressioner under och efter graviditeten. Min mor som jobbar på BVC och träffat måååånga mammor har även noterat detta samband.

Jag mådde konstant illa och kräktes genom hela graviditeten med Siri och hela kroppen var sprängande hormonstinn men med Gustav mådde jag bara "lagom" illa och kroppen reagerade jämförelsevis lite på graviditeten. Med Siri var jag också extremt gottissugen och allt som innehöll choklad, socker och fett gärna tillsammans frossade jag i- allt "nyttigt" gav kväljningar. Med Gustav ville jag bara ha frukt och grönt samt fräscha livsmedel- precis som du skriver, och det onyttiga kändes mindre lockande.
Intressant sånt här.
Vi längtar efter lillskrutt!

2013-05-14 @ 15:42:24
Emmy

Men man får väl lov att säga att å illamåendefronten så särskilde jag mig från tesen! Annars så har det stämt på mig!

2013-05-14 @ 18:33:34


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: