Vecka 36

Här kan ni läsa om Signe och Estrid i vecka 36.
Till höger ser ni hur magen vuxit mellan veckorna 8 - 36. 
 
Tiden tickar ner, när det fem veckor kvar. Det går snabbt. Jag har bara 10 arbetsdagar kvar innan jag går hem. Hade tänkt att ta tre veckor ledigt innan förlossningen, och hoppas därför att bebisen kommer när den är planerad så jag får lite andrum och hinner fixa det sista.
 
Bebisen är 48 cm lång och väger ca. 2,8 kg. Den fortsätter lägga på sig och för varje dag som går blir det trängre där inne i magen. Det märks även en tydlig skillnad nu på sammandragningarna. Jag skulle mer kalla dem för förvärkar. Detta eftersom de kommer oftare, håller i sig längre och känns mer. Magen blir väldigt öm och påverkar det jag gör. Om jag är ute och går och får en sammandragning får jag sagta ner eller ibland stanna eftersom stegen mot marken gör att det dunsar för hårt i magen. Barnmorskan säger att det är alldeles normalt, men så här tydliga förvärkar har jag inte haft med de andra barnen så här tidigt.  
 
Förra veckan var jag på MVC och fick lyssna på barnet hjärta som slog 135 slag/minut. Vi pratade om förlossniongen också. Jag känner att jag inte hunnit tänka på den riktigt. Allting har varit så fokuserat på när bebisen väl är här, och inte den lilla detaljen att den ska komma ut först. Jag måste ta mig tid och landa i det, känner jag. Barnmorska kände också hur barnet låg placerat. Fortfarande är huvudet neråt men med ryggen till vänster/bakåt vilket förklarar alla sparkar och kickar på höger sida av magen och under mina revben. Aaaj!
 
Mår: Även om jag känner mig tung och otymplig så går det fint. Jag får ta det lite lugnare i bland med tanke på förvärkarna och ibland är det lite kepigt att ta sig upp ur soffan. Sedan en vecka tillbaka sover jag mycket oroligare. Från att ha sovit hela nätter, så vaknar jag hela tiden och det är svårt att ligga bekvämt. Men över lag får jag ändå säga att jag mår oförskämt bra. Knappt någon halsbränna längre, ingen migrän och foglossningen är mycket bättre. Prima mamma helt enkelt!  
  
Vikt: + 14 kg
 
Dagar kvar till förlossning: 32 st




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: