Kolmården!

Höll på att glömma alla bilder i från Kolmården förra helgen! Vi var där ett par dagar och sov på hotell i Norrköping. Både vi och barnen var alldeles saliga över allt som gick att se och göra där. Vi var där för två år sedan också och vi har längtat efter att komma tillbaka!
 
Häftigaste djuren var noshörningarna och delfinerna. Bästa upplevelsena var Safarin och Delfinshowen. Vi såg den två gånger samma dag och jag fick gömma mig bakom min kamera och torka tårarna över dessa makalösa djur. Det fina med föreställningarna är framförallt samspelet mellan djur och människa men också skötarnas förmåga att hylla djuren och framhäva deras art. Sånt berör mig. Fantastiskt.
 
Elefanterna var också otroligt sevärda, även om jag alltid får en dyster känsla inför elefanter i fångenskap. Jag vet inte varför just dem, egentligen. Kolmårdens elefanter verkar riktigt nöjda och glada, men tanken på vad människor gör mot dess djur ger en bitter eftersmak.
 
Barnen var i alla fall väldigt nöjda efter besöket. Estrid var nog allra nöjdast med att fått åka Delfinexpressen minst 15 grr på raken. Som hon pratat om denna berg- och dalbana sedan vi var på Kolmården för två år sen. Nu fick åka den tills de stängde för dagen!  
 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: