♥ 5 ½ år ♥

 
Smårbarnstiden är ganska intensiv. Men den är också väldigt kort. Ni som följt min blogg ett tag och innan den mina uppdateringar i Bilddagboken måste också slås ibland av hur snabbt tiden går. Min lilla Estrid - helt plötsligt 5½ år gammal! Vart efter inlägg och bilder läggs på hög i bloggen så växer ju också en bild fram av Estrids utveckling, men jag vill ändå sammanfatta några saker som hon kan och har lärt sig. Hittills!
 
Hon...
 
... älskar att hjälpa till och vill gärna duka, tvätta och bära saker ut i bilen.
... cyklar själv.
... förstår tiotal och hundratal och kan räkna... Ja, hur långt som helst.
... är väldigt nog med vad som är rätt och fel och att man håller vad man lovat.
... glömmer aldrig vad vi kommit överrens om. Sagt är sagt.
... rabblar alfabetet.
... räknar på engelska till 14.
... läser och skriver själv och försöker också läsa enklare böcker för lillasyster.
... älskar högläsning och kan ligga länge och lyssna på sagor även om de inte har bilder.
... är intresserad av djur, natur och kroppen.
... uttrycker känslor och tankar i bilder och teckningar.
... har en inbyggd radar som läser av vad andra människor uppskattar och försöker ge dem det.
... är väldigt duktig på att återberätta saker med detajer för både saker och känslor.
 
Man skulle kunna säga att Estrid är väldigt stark, men samtidigt skör. Hon har en bra självkänsla, är modig och räds inte att stå upp för sig själv och andra. Men hon är också känslosam och bryr sig otroligt mycket om hennes omgivning. Det är sällan man möter människor med så stort hjärta som hon har.
 
Det är ingen enkel match att vara förälder. Inte bara för allt det praktiska när barnen är små, utan också för den här balansgången i relationen när de blir större. Jag tror att jag och Estrid i grunden är lika varandra i tempramentet, vilket ibland inte är så lätt. Jag ser mina egna sidor speglas i henne. Det innebär att jag lär mig själv, samtidigt som jag lär henne.
 
Estrid är en unik och praktfull blomma. Ger man henne den kärlek och närhet hon törstar efter kan hon bli hur stor som helst! En blomma som kommer ge skydd, trygghet och inspiration till många andra plantor runt omkring ♥


Sara

Åh du skriver så fantastiskt fint om dina barn så det värmer i hjärtat. Estrid har tur som har en mamma som du :) Vill passa på att skriva att du har en jättefin blogg och ser med spänning fram emot när lillebror kommer till världen!

2013-06-04 @ 13:17:20


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: