Ni kan kalla mig skäggapan

Om inte en gravid kvinna är kvinnlig, vem är det då? Oftast kanske man inte pratar om de mindre angenäma sakerna som dyker upp under gravidteten. Men nu gör jag det ändå. Risken finns väl att jag är ensam i världen om detta, men då får det väl vara hänt.
 
Kroppsbehåring. Alltså vad är det som händer? Jag är aldrig så hårig som när jag är gravid. Är det de hormonella nivåerna som får håret att växa? Gödas. Jag vet inte. Det jag vet är att pincetten blivit min bästa vän och vaxning blivit ett måste en gång i veckan.
 
Jag har fått en raggarsträng från naveln och ner som måste plockas. Än så länge går det bra, men ju större bulan blir desto sämre sikt neråt. Johan får assistera. På hakan får jag fler och fler skäggstrån och då menar jag verkligen skägg. Tjocka, långa sprot som jag vid de mest olägliga tillfällen upptäcker sticker rakt ut. Pincetten är alltid i väskan. Nu senast upptäckte Johan att min hals vad alldeles luden. Nej, nu får det vara nog! Efter en närmre kontroll konstaterar vi att jag har längre skägg på halsen än han. Fram med vaxet och dra några remsor.
 
Johans retsamma teori är kroppen fattar i och med gravidteterna att jag inte behöver vara snygg längre, utan kan skägga till mig då jag "gjort mitt". Suck. Det känns som en fantastiskt värdelös teori. Jag vägrar förlora min glans bara för att jag är mamma. Fy fasen. Vad gör man? Visst blev jag lite mer hårig de andra gravidteterna, men detta slår alla rekord. Är det för att jag väntar en pojke? Testosteron? Kommer detta försvinna när bebisen kommer ut, eller är jag dömd till att vara en skäggapa nu? Laser - får man ful hud av det? Hjälp!


Andrea

Det försvinner säkert när bebisen är ute och din kropp går tillbaka till sitt vanliga jag :) Jag är en hårapa i vanliga fall, och har gjort IPL och laser, men inte direkt avslutat behandlingen. Det är dyrt, IPL gör SVINont och det tar tid innan man är helt hårlös. Tog bara så många behandlingar att det känns ok och det värsta håret är borta :) Vet inte om det förstör huden på något sätt, har inte märkt av nåt än iaf.

2013-04-27 @ 17:21:59
URL: http://thegreenspot.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: